Educația din România, în colaps: cei mai mulți copii nu merg la școală, iar investițiile în educație sunt minime

România se află pe ultimul loc în Europa la educație, potrivit unui raport al OCDE. În 2023, 16% dintre copiii cu vârste între 6 și 14 ani nu erau înscriși la școală, iar o treime dintre adolescenții de 15-19 ani au abandonat complet studiile. În același timp, statul român alocă cele mai mici fonduri pe elev sau student, iar unul din patru tineri cu vârste între 18 și 24 de ani nu muncește și nu învață.
România se confruntă cu o criză educațională fără precedent, potrivit celui mai recent raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) – Education at a Glance 2025, publicat marți. Țara noastră ocupă ultimul loc în Europa atât la capacitatea de a-și păstra copiii și tinerii în școală, cât și la nivelul investițiilor în educație.
Datele OCDE arată că 16% dintre copiii cu vârste între 6 și 14 ani nu erau înscriși la școală în 2023, un procent uriaș, de opt ori mai mare decât media OCDE, care este de doar 2%. Situația este și mai dramatică în rândul adolescenților de 15-19 ani, unde 32% nu urmează niciun program educațional, ceea ce plasează România la un nivel similar cu state precum Peru.
În ceea ce privește finanțarea, România este codașa Europei la cheltuielile per elev sau student. În 2022, statul a alocat doar 6.069 de dolari anual, în timp ce alte țări europene depășesc 20.000 de dolari. Sub România, la nivel global, se află doar Peru, Mexic, Africa de Sud, Turcia, Brazilia, China, Argentina, Costa Rica și Chile.
Această subfinanțare cronică are efecte devastatoare asupra viitorului tinerilor români. 22% dintre tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani nu muncesc și nu învață (NEET), cel mai mare procent din Europa. Media OCDE pentru această categorie este de doar 14%, ceea ce arată decalajul uriaș dintre România și restul țărilor dezvoltate.
Raportul arată și că, deși procentul tinerilor între 25 și 34 de ani cu cel mult studii gimnaziale a scăzut ușor, de la 26% în 2019 la 24% în 2024, România rămâne pe ultimul loc în Europa, la egalitate cu Spania. Media Uniunii Europene este mai mult decât dublu mai mică – doar 11%.
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat că dificultățile din sistem se datorează crizei economice:
„Suntem într-o criză fiscal-bugetară, iar atunci nu poți totdeauna să implementezi cele mai bune practici OECD”, a declarat ministrul, subliniind că România trebuie să rămână conectată la standardele internaționale.
Cifrele prezentate de OCDE arată însă că România nu își mai poate permite să aștepte.
Sistemul educațional este pe marginea prăpastiei, iar lipsa investițiilor și a reformelor reale condamnă milioane de copii și tineri la sărăcie și lipsă de perspective.
Educația nu trebuie tratată ca o cheltuială, ci ca o investiție în viitorul țării.
Autoritățile au obligația de a acționa urgent: creșterea finanțării, combaterea abandonului școlar și crearea de oportunități pentru tineri trebuie să devină priorități naționale.
Fără măsuri ferme și rapide, România riscă să piardă generații întregi și să rămână izolată la periferia Europei, cu un sistem educațional în colaps total.