Directorul ANPC, Paul Anghel, avertizează asupra țepelor de Black Friday
Directorul general în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, afirmă că în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday, consumatorii trebuie să se informeze cât mai bine asupra produselor pe care vor să le cumpere şi să acorde atenţie tuturor detaliilor.
“Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioada, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri şi a le fi respectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze şi să acorde atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preturi, cum este Black Friday. De asemenea, recomandăm verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele electronice. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de Black Friday, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi daca acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a transmis Paul Anghel, vineri, printr-o postare pe pagina sa de Facebook.
El a adăugat că pot fi făcute în deplină siguranţă cumpărăturile din perioada Black Friday dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii: o lista cu produsele pe care clienţii doresc să le cumpere şi cu preturile actuale ale acestora.
”Astfel veţi fi informat cu privire la reducerile de preturi; verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); Verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare. În cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comanda, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul raspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, recomandă Anghel.
Paul Anghel a mai explicat că este obligat comerciantul să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, următoarele informaţii: datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronica, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscala etc); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
“Recomandăm consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot da indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. Acesta este obligat să ofere acces consumatorilor la toate recenziile privind produsele şi să garanteze faptul că recenziile publicate provin de la consumatorii care au utilizat sau au achiziţionat efectiv produsul”, a mai afirmat directorul general în ANPC.
El a menţionat că în plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări ȋntre comercianţi şi consumatori) consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze următoarele informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele: dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoana juridică şi ȋn cazul ȋn care nu este un comerciant – persoană juridică ci o persoană fizică care vinde, să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat; la furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, furnizorul de piaţă online este obligat să specifice ȋn mod clar într-o secţiune specifică a interfeţei de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, existenţa oricărei publicităţi plătite sau a oricărei plăţi specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziţie mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
“Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achizitionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi «https» în adresa URL şi o pictogramă de lacăt în bara de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, a mai transmis Paul Anghel.