Politică

Dezvăluiri din interior. Slugile PNL din „presă” –au primit MILIOANE de euro ca să mintă românii

Dan Vîlceanu a fost secretar general al PNL, poziție din care gira finanțele partidului. Pe la el treceau și contractele prin care milioane de euro erau date presei pentru a transmite mesajele liberalilor.

O investigație Libertatea a arătat recent cum liberalii au dat, de când sunt conduși de Nicolae Ciucă și Lucian Bode, un milion de euro către site-ul Digi24 pentru articole publicate fără să fie indicat că au fost plătite.

În total, PNL a plătit în intervalul ianuarie – octombrie 2023 pentru propagandă și presă 37,7 milioane de lei (7,5 milioane de euro).

În 2022, a cheltuit în același scop 39,3 milioane de lei (8 milioane de euro).

Bani mulți, bani publici, a căror utilizare este netransparentă de ani buni, în ciuda promisiunilor făcute de liderii PNL și PSD. Oficial, nu se știe nici la cine ajung banii și nici ce anume se prestează pentru aceste sume uriașe.

„Nu am văzut niciunde vreodată să fie marcat vreun articol ca fiind publicitate”, recunoaște Dan Vîlceanu, fost secretar general al PNL, despre articolele comandate de partid și publicate în special pe site-urile televiziunilor din România.

Astăzi, Vîlceanu a căzut în dizgrația șefilor PNL. El a fost propus pentru excludere din partid, după ce a votat împotrivă la învestirea Guvernului Ciolacu.

Fostul ministru din Cabinetul Cîțu explică într-un interviu pentru Libertatea mecanismul prin care banii publici ajung de la partid la site-urile televiziunilor prin intermediul unor agenții.

„Toate contractele se desfășurau printr-o agenție”

Libertatea: Care era situația contractelor cu presa în momentul în care dumneavoastră erați secretar general al PNL? Care erau contractele la 1 ianuarie 2022, la ce nivel?

Dan Vîlceanu: Aveam contracte, în unele cazuri direct cu presa, în alte cazuri prin agenții. După 1 ianuarie 2022, cred că toate contractele se desfășurau printr-o agenție. La agenția respectivă, partidul făcea comandă la care organe de presă să distribuie mesajele pe care noi le doream publice.

Sute de mii de euro lunar

– Care era valoarea contractelor?

– Nu știu o valoare totală a lor, nu mai țin minte. – Aproximativ, per entitate media? – Ne interesau site-urile televiziunilor, ne interesau site-urile de știri. În primul rând, ne interesau site-urile unor televiziuni a căror politică editorială era mai nepărtinitoare. În general, aveam contracte cam cu toate site-urile televiziunilor.

– Care era valoarea acestor contracte?

– Cred că aveam cu B1 un contract mai mare. Îl găsisem mai mic, dar l-am făcut mai mare, undeva la 150.000 – 160.000 de euro lunar. Acolo ne interesa să ajungă mesajele noastre la această televiziune. Ne interesa să ajungă pe site-ul Digi24, dar aici era un contract mai mic, până într-o sută de mii de euro. – Când spuneți până la 100.000 de euro, la ce interval vă referiți? – Spre 100.000 de euro, nu știu dacă chiar 100.000 de euro.

– În fiecare lună?

– Da. Aveam la Antena3 mai puțin, spre 50.000 de euro lunar, Realitatea cam la fel. RTV a fost un contract pe care l-am oprit, nu știu dacă a fost reluat ulterior sau ce s-a întâmplat. Cam astea erau. – Erau cele mai mari contracte pe care partidul le avea în acel moment, după 1 ianuarie 2022? – Cam acestea erau cele mai mari contracte.

– Totuși, câte articole erau publicate într-o lună pentru 100.000 de euro?

– Nu pot să vă spun exact câte erau. – Măcar o medie puteți spune? – Avem mesaje permanent. Zilnic de la partid ies mesaje, ies comunicate de presă, ies colegi care au puncte de vedere pe diverse subiecte.

Articole plătite, dar publicate fără semnul de publicitate

– Site-urile cu care dumneavoastră colaborați au marcat vreodată articolele plătite cu semnul distinct P de la publicitate?

– Nu aveam o colaborare directă cu site-urile. Am avut o colaborare directă în 2021. Dar nu se întâmpla să fie marcate articolele.

– Toate articolele apăreau ca articole jurnalistice?

– Da.

– Fără ca un cititor să fie informat dacă avem de-a face cu un articol de presă realizat după reguli jurnalistice sau preluarea unui comunicat, declarații în baza unui contract?

– Da, nu am văzut niciunde vreodată să fie marcat vreun articol ca fiind publicitate.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button