De ce nu vor autoritățile să plafoneze prețurile

Distribuie acest articol!

O eventuală plafonare a prețurilor pe durata stării de urgență ar putea avea efecte negative atât asupra consumatorilor, cât și asupra producătorilor, spune ministrul Agriculturii, Adrian Oros. El adaugă că a fost înregistrată o creștere a prețurilor atunci când și cererea a fost mare, când cumpărătorii intrați în panică își făceau stocuri de alimente, dar că pentru produsele autohtone, cel puțin, prețurile și-au revenit la normal.

„Plafonarea prețurilor la raft – dacă noi, statul, impunem doar o plafonare creăm două efecte negative, încurajăm piața neagră și dispar de pe piață cei mai slabi producători. Noi, ca și stat, nu avem dreptul să-i vulnerabilizăm pe aceștia”, a spus Oros la Digi24.

El a spus că, încă dinaintea stării de urgență, a fost discutată cu alte țări care au impus restricții de circulație formarea unor culoare verzi pentru transportul mărfurilor, în primul rând pentru alimente, furaje, medicamente și dispozitive medicale.

El a adăugat că a cerut primarilor să nu închidă piețele agro-alimentare pentru că acestea sunt mai sigure decât magazinele mici. În plus, acolo își vând produsele și producătorii locali.

Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a spus la Digi24 că nu sunt creșteri mari și uniforme în ceea ce privește alimentele și că cele mai mari scumpiri s-au înregistrat pe zona de produse medicale și sanitare – echipamente de protecție, măști, dezinfectanți.

El adăugat că au fost înregistrate și scăderi de prețuri, la anumite produse.

„Noi ne-am uitat din noiembrie-decembrie încoace. Față de noiembrie sau ianuarie, sunt situații în care avem prețuri mai mici acum, în martie. Deci, nu avem o tendință uniformă, să zicem că toate prețurile cresc și cresc accelerat”, a spus el.

„Noi încercăm să facilităm reacțiile companiilor în această perioadă. Le-am acceptat comportamente care, în situații normale, n-ar fi acceptabile. Le-am spus platformelor online: e ok să nu permiteți creșteri de prețuri. Am spus marilor lanțuri de magazine că pot să restricționeze numărul de produse care se vând pe un singur bon, ca să evităm specula. Acceptăm comportamente neuzuale pentru că situația o cere”, a mai spus Chirițoiu.

El a adăugat că și producătorii au dreptul să stabilească un preț maxim de revânzare a produsului lor. „Pot să-i spună magazinului: nu poți să vinzi la raft cu preț mai mare de o anumită valoare. Dacă e platformă online, poți să spui: nu accept ca tu, vânzător, la mine pe platformă să vinzi la un preț de speculă. De asemenea, dăm dreptul unui producător să spună: eu vând cu prețul asta, tu n-ai voie să pui un adaos prea mare. Deci, ambele variante sunt permise. Repet, e o perioadă excepțională. În situații obișnuite de piață nu se întâmplă așa ceva”, a adăugat Chirițoiu.

El a spus că există o investigație în curs asupra unor companii care au crescut în mod nejustificat prețurile la echipamente și materiale sanitare.

„Se soldează cu amenzi foarte mari, 10 % din cifra totală a vânzărilor. Sunt investigații de durată și încercăm să luăm măsuri acum”, a mai spus el.

Sursa: www.digi24.ro


Distribuie acest articol!
%d blogeri au apreciat: