Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
Știrile 60m.RO

De ce cumpără Compania Națională de Investiții produse cosmetice și vin spumant?

Compania Națională de Investiții S.A. se ocupă de implementarea proiectelor publice de infrastructură – școli, spitale, grădinițe, reabilitarea unor monumente istorice. Compania a cumpărat în prima parte a anului produse cosmetice, de îngrijire a pielii, cozonaci, vin spumant, vin de masă, băuturi spirtoase și multe produse de cofetărie și patiserie.

Compania Națională de Investiții S.A. a cumpărat în prima jumătate a anului produse cosmetice și pentru îngrijirea pielii. CNI S.A. se ocupă cu implementarea și supravegherea proiectelor de infrastructură publică. Așadar, construiește școli, spitale, reabilitează monumente istorice. I-am întrebat pe șefii instituției la ce folosesc produsele cosmetice în ecuația construcției de obiective publice. Conducerea a refuzat să dea explicații și a preferat să se victimizeze: ,,Considerăm că, în prezent, societatea noastră este supusă unei campanii de denigrare, iar astfel de articole nu reflectă în mod corect activitatea și rezultatele instituției.”

Compania Națională de Investiții (CNI) a transmis Cotidianul un răspuns din care transpare o oareșce țâfnă. Determinată poate de faptul că, în vară, Spotmedia a dezvăluit că instituția de stat a cheltuit bani și pentru odorizante de cameră. 66.000 de euro ca să-și parfumeze sediul.

În continuarea răspunsului, reprezentanții Companiei țin o lecție despre ce face compania, ce rol are și cum nu cheltuiește banul public, ci contribuie la bugetul de stat. 

La întrebările directe despre ce face CNI cu produse cosmetice și de îngrijire a pielii, cozonaci, produse de patiserie și cofetărie, vin spumant, băuturi spirtoase și multe altele răspunsul e vag. Fac parte din ,,cheltuielile indispensabile bunei desfășurări a activității”.  

,,Legea nr. 544/2001 nu obligă autoritățile și instituțiile publice să furnizeze interpretări, justificări sau explicații suplimentare privind oportunitatea sau necesitatea achizițiilor efectuate. Acestea se încadrează în categoria cheltuielilor administrative curente, de funcționare sau de protocol, indispensabile bunei desfășurări a activității oricărei entităţi.”

O altă nelămurire era legată de prețul hârtiei igienice. Făcând un calcul rezulta fie un preț exagerat pentru un sul – 5,8 lei – dublu față de orice hârtie igienică de lux, fie un preț mult prea mic pentru un bax.  

Sunt și cheltuieli care nu te duc cu gândul nicăieri și ar fi necesitat explicații. ,,Servicii închiriere bunuri în vederea utilizarii în scopul pentru care au fost confecționate – 52.200 de lei.”

Toate întrebările au rămas fără un răspuns direct. CNI a argumentat în stilul propriu

,,Astfel de cheltuieli reprezintă o componentă firească și necesară a activității instituționale, asigurând condiţiile logistice, funcționale și operaționale, în strictă corelare cu planificarea și execuția bugetară. 

Compania Naţională de Investiții nu face excepție: toate achizițiile sale sunt realizate în conformitate cu prevederile legale și standardele aplicabile unei societăți pe acțiuni.”

Răspunsul instituției publice necesită o precizare jurnalistică. Când un ziarist cere o lămurire este pentru cititori, al căror interes îl servește, nu pentru orgoliul lui ori pentru a porni o campanie negativă.

În lipsa unor explicații, invităm cititorii să studieze lista de cumpărături prin achiziție directă făcute de CNI în prima parte a anului și răspunsul integral al Companiei Naționale de Investiții transmis Cotidianul.  

Compania Națională de Investiții S.A., câteva dintre cumpărăturile făcute prin achiziție directă

De menționat că produsele pentru îngrijirea pielii și cele cosmetice apar de două ori, cu aceeași sumă în dreptul lor. Nu știm dacă sunt două achiziții diferite sau una singură. 

ianuarie – martie

    • hârtie igienică 15.000 de bucăți – 87.000 de lei. Ar rezulta 5,8 lei sulul de hârtie sau 5,8 lei baxul. 
    • aranjament floral 50 de bucăți – 10.000 de lei = 200 de lei bucata
    • cafea – 133 de lei
    • băuturi alcaline – 443 de lei
    • produse cofetărie – 1142 de lei
    • accesorii alimentare – 677 de lei
  • produse pentru îngrijirea pielii – 59.949 de lei
    • minipateuri – 415 lei
  • produse cosmetice – 26.054 de lei
    • cafea – 879 de lei
    • lapte cafea – 108 de lei
    • băuturi nealcoolice – 379 de lei
    • produse panificație – 803 de lei
    • zahăr – 24 de lei
    • servicii de restaurant – 3.312 de lei
    • zahăr – 24 de lei
    • cafea – 803 lei
    • cafea – 336 de lei
    • prăjituri – 242 de lei
    • mini patiserie – 348 de lei
    • băuturi nealcoolice – 239 de lei
    • cafea – 657 de lei
  • produse cosmetice – 26.054 de lei
    • cafea – 530 de lei
  • produse pentru îngrijirea pielii – 59.949 de lei

aprilie – iunie 2025

  • cozonac – 1.500 de bucăți a câte 1,3 kg, 89.445 de lei
  • produse alimentare și băuturi – 61.616 lei
  • produse de patiserie/cofetărie – 467 de lei
  • sacoșe de hârtie – 2054 de lei
  • produse ciocolată – 189 de lei
  • servicii închiriere bunuri în vederea utilizarii în scopul pentru care au fost confecționate – 52.200 de lei 
  • produse ciocolată – 191 lei
  • cafea – 1026 de lei
  • cafea – 439 de lei
  • apă minerală – 14.221 de lei
  • cafea – 528 de lei
  • vin de masă – 22.192 de lei
  • lapte cafea – 74 de lei
  • apă plată – 22.111 lei
  • vin spumant – 16.744 de lei
  • vin de masă – 16.152 de lei
  • produse patiserie – 633 de lei
  • produse panificație – 194 de lei
  • băuturi spirtoase – 67.730 de lei
  • cafea – 224 de lei
  • produse cofetărie – 327 de lei
  • produse cofetărie – 168 de lei
  • produse patiserie – 510 lei
  • produse patiserie – 219 lei
  • produse cofetărie/patiserie – 510 lei
  • cafea – 439 de lei

Răspunsul integral al CNI S.A.

Vă mulţumim pentru interesul acordat activității Companiei Naționale de Investiții S.A. 

Considerăm în prezentsocietatea noastră este supusă unei campanii de denigrareiar astfel de articole nu reflectă în mod corect activitatea și rezultatele instituțieiDorim să oferim câteva clarificări privind modul de funcționare al societății ce au rolul de contribui la înțelegere corectă şi completă demersurilor noastreîn spiritul transparenței și al responsabilității publice

Compania Națională de Investiții,,C.N.I.” S.A. este societate pe acțiuniconstituită şi funcționând conform Legii nr31/1990 privind societățilerepublicatăcu modificările și completările ulterioare

Societatea are cinci acţionaritoți persoane juridice româneiar statul românîn mod directnu este acţionar al societățiiCNI este administrată de un Consiliu de Administrație și condusă de un Director Generalîn conformitate cu prevederile legislației aplicabile societăţilor

Compania Națională de Investiții susține că activitatea sa nu e finanțată din fonduri publice

Deşi se află sub autoritatea Ministerului DezvoltăriiLucrărilor Publice şi Administraţieiactivitatea CNI nu este finanțată din fonduri publicesocietatea îşi constituie veniturile ca urmare realizării investițiilor derulate prin programele naționaleAceste venituri provin din contractele de lucrări implementaterespectiv din comisioanele legale pentru serviciile prestate de administrare și supervizare investițiilorsimilar unui consultant extern care gestionează fonduri externe sau proiecte de investiții publice

Prin acest mecanism economicCompania Națională de Investiții nu utilizează bugetul de stat pentru activitatea proprieci dimpotrivă contribuie la acestaprin impoziteletaxele și contribuţiile plătiteasigurând astfel un impact fiscal pozitiv şi sustenabil asupra economiei

Activitatea societății se desfășoară în baza bugetelor aprobate anualîn deplină conformitate cu legislaţia în vigoare privind societăţiletoate procedurile fiind derulate conform legislației specifice şi verificate periodic de instituțiile abilitate ale statului

De asemeneaactivitatea societății este permanent auditatăiar toate documentele contabile şi contractele sunt disponibile pentru controlul oricărei autorități competente

Ce face Compania Națională de Investiții

CNI realizează obiective de investiții pe întreg teritoriul țăriicontribuind semnificativ la dezvoltarea infrastructurii localeÎn anul 2025până în prezentcompania finalizat peste 200 de obiective de investițiiîn condiții de constrângeri bugetare și provocări economice majore

Toate aceste rezultate nu sunt exclusiv meritul Companiei Naționale de Investiții S.A.ci reflectă efortul comun al tuturor colaboratorilor instituționaliinterni și externicare contribuie constant la realizarea obiectivelor de investițiiCNI îşi respectă angajații și colaboratoriiconsiderânduparteneri direcți în îndeplinirea misiunii sale publice

Referitor la solicitarea transmisă către Compania Națională de Investiții privind anumite achiziții directe realizate în anul 2025menționăm că informațiile la care faceți referire au fost deja consultate şi preluate de dumneavoastră din platforma SEAP (www.e-licitatie.ro)unde acestea sunt publice şi accesibile oricărei persoane interesatePlatforma SEAP reprezintă sursa oficială de informare privind achizițiile publiceconținând toate datele referitoare la obiectul achizițieivaloarefurnizordată și procedura utilizată

Totodatăprecizăm că Legea nr544/2001 nu obligă autoritățile și instituțiile publice să furnizeze interpretărijustificări sau explicații suplimentare privind oportunitatea sau necesitatea achizițiilor efectuateAcestea se încadrează în categoria cheltuielilor administrative curentede funcționare sau de protocolindispensabile bunei desfășurări activității oricărei entităţi

Astfel de cheltuieli reprezintă componentă firească și necesară activității instituționaleasigurând condiţiile logisticefuncționale și operaționaleîn strictă corelare cu planificarea și execuția bugetară

Compania Naţională de Investiții nu face excepțietoate achizițiile sale sunt realizate în conformitate cu prevederile legale și standardele aplicabile unei societăți pe acțiuni

Altă companie, altă atitudine față de public

Achiziții care stârnesc semne de întrebare am găsit și la Compania Națională Aeroporturi București (CNAB).

Am întrebat și CNAB de ce o companie care administrează aeroporturi cumpără ghiozdane complet dotate, cabine foto pentru evenimente, odorizante personalizate, periuțe de unghii și cremă Farmec. 

Achiziții directe Compania Aeroporturi București

  • Umbrele ploaie, 30 de bucăți – 8.550 de lei = 285 de lei o umbrelă!!!
  • Ghiozdan echipat premium – pachet complet rechizite clasele I-IV băieți – model smart class, 30 de bucăți – 4.633 de lei
  • Cabină foto eveniment închiriată pentru 3 zile – 7.700 de lei
  • Odorizante personalizate, 300 de bucăți – 750 de lei
  • Periuță unghii, 140 de bucăți – 154 de lei
  • Cremă de mâini Farmec, cu gălbenele, 175 de cutii – 1.225 de lei

Răspunsul a venit a doua zi. 

,,La ce servesc umbrelele de ploaie, 30 de bucăți – 8.550 de lei? Cât costă o bucată, de unde le-ați cumpărat, cine le folosește?

Umbrelele sunt folosite în cadrul Serviciului Planificare şi Asistență Pasageri, care prestează activități de tip meet & assist la punctele de lucru AIHCB şi AIBB-AV. Pasagerii beneficiază de aceste servicii în urma solicitărilor transmise de către agenți economici, persoane fizice şi reprezentanți ai oficialilor de rang înalt. 

Preluarea delegațiilor pentru îmbarcare/debarcare se desfășoară de cele mai multe ori pe platforma aeroportului, în aer liber. În condiții meteorologice nefavorabile (ploaie, zăpadă, vânt, soare puternic), folosirea umbrelelor este esențială pentru confortul și siguranța pasagerilor noştri, conform standardelor de protocol. Achiziţia a fost realizată, conform Legii nr. 98/2016, prin SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice), prin achiziție directă inițiată din catalogul electronic, de la operatorul economic ASIX-RO PRODCOM SRL, la prețul de 285,00 lei /umbrelă. 

De ce ați cumpărat ghiozdane echipate premium – pachet complet rechizite clasele I-IV băieți – model smart class, 30 de bucăți – 4.633 de lei? Cine le folosește, cât a costat un ghiozdan, de la ce companie le-ați cumpărat?

Unul dintre cele două programe de responsabilitate socială derulate de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti, „Fii treaptă pentru celălalt”, program cu caracter umanitar prin care se urmăreşte dezvoltarea, în rândul angajaților CNAB, a unei atitudini participative şi a unei culturi organizaționale pro-active, a fost inițiat în anul 2011, înregistrând, în fiecare an, cel puţin o acţiune cu caracter umanitar (campanii destinate copiilor bolnavi de la Institutul Oncologic Fundeni, copiilor din centrele de plasament din Bucureşti şi judeţul Ilfov, copiilor din familii nevoiașe, copiilor cu deficiențe de vedere etc). 

Anul acesta, treizeci de copii ce fac parte din familii nevoiașe au primit ghiozdane echipate cu rechizitele necesare, pentru a-i încuraja să nu renunţe la școală din cauza lipsurilor materiale. 

Achiziția a fost realizată, conform Legii nr. 98/2016, prin SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice), prin achiziție directă inițiată din catalogul electronic, de la operatorul economic S.C. DNS BIROTICA S.R.L, la prețul de 154,45 lei/ghiozdan. 

Precizăm faptul că, dincolo de caracterul umanitar al acestei acţiuni, evenimentul din cadrul programului de responsabilitate socială „Treaptă pentru celălalt” urmăreşte un impact pozitiv pe termen lung, convinși că, investind în responsabilitate, investim în dezvoltarea companiei noastre, a angajaţilor, în dezvoltarea comunităţii din care facem parte şi a societăţii în ansamblu. 

De ce ați închiriat cabină foto eveniment, pentru 3 zile, la 7.700 de lei? 

În calitate de organizator și gazdă a celui mai mare eveniment aviatic din România, Bucharest International Air Show & General Aviation Exhibition, Compania Națională Aeroporturi București participă în fiecare an la expoziția de aviație generală cu un stand propriu, al cărui obiectiv este acela de promovare a activității, rolului și serviciilor oferite de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti. 

Pentru a crea o atmosferă potrivită unui eveniment de genul şi anvergura BIAS, standul a fost completat cu o cabină foto, care a permis vizitatorilor interesați de informaţii cu privire la serviciile oferite de cele două aeroporturi ale Capitalei să păstreze o amintire foto privind prezența la eveniment, având la dispoziție accesorii cu specific aviatic, iar fotografiile fiind imprimate în 20 de secunde. 

Cabina foto a fost închiriată pentru trei zile pentru că ediția BIAS 2025 s-a desfășurat în perioada 29 – 31 august. Menționăm că, la standul CNAB, s-au printat aproximativ 2500 de fotografii unice (circa 4000 cu tot cu dubluri). 

Ce sunt mai exact odorizantele personalizate, 300 de bucăți – 750 de lei și pentru ce le folosiți?

Compania Naţională Aeroporturi București a organizat, în data de 9 mai 2025, un eveniment dedicat Zilei Europei: un recital, sub genericul „Odă bucuriei”, susținut, printr-o colaborare cu Corul Naţional de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, de un cor de 40 de copii, ce îşi desfășoară activitatea în cadrul Programului Național Cantus Mundi. 

Pasagerii prezenți la eveniment au primit baloane și odorizante auto personalizate (în culorile drapelului Uniunii Europene şi inscripționate cu sigla CNAB). 

De ce ați cumpărat periuță unghii, 140 de bucăți – 154 de lei, și cremă de mâini Farmec, cu gălbenele, 175 de cutii – 1.225 de lei? Cui folosesc?

Conform Normativului de Acordare Materiale Igienico-Sanitare şi Alimentație pentru Sporirea Organismului, în vigoare şi aprobat de Comitetul de Securitate și Sănătate în Muncă al CNAB, aceste materiale igienico-sanitare sunt folosite, în cadrul Companiei Naționale Aeroporturi Bucureşti, de funcții precum PDMS (primitor/distribuitor materiale şi scule), PPPF (primitor – predator produse fluide), operator DDD (deratizare, dezinsecție și dezinfecție), mecanic auto, lăcătuş mecanic, zugrav etc. 

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti desfăşoară toate achizițiile în conformitate cu prevederile Legii nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale şi cu procedurile interne aprobate, asigurând transparență, legalitate şi necesitate în utilizarea fondurilor.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button