Miercuri, 27 septembrie 2023, 21:02, după ce-a aflat de declarația ambasadorului american în România (făcută la Oradea),hop și geamănul Andrei Muraru de la Washington cu o declarație la organul Digi24 TV.
Una care să-l mai scoată la vopsea și să prezinte realizări ale guvernării actuale. Şi ce-a zis el?
”România va accede cu siguranţă în programul Visa Waiver în anul 2025. Sigur că e un traseu lung, dar aşa cum arată lucrurile în acest moment, n-avem îndoiala că nu se va întâmpla. În cazul României, anunţul ar trebui să vină undeva în februarie 2025, şi intrarea ar trebui să se facă în curusl acestui an. Cred că 1 decembrie 2025, un moment simbolic pentru noi – e şi momentul în care primii români pot păşi în SUA fără viză”.
Adică Muraru s-a grăbit să ne anunțe o data fixă și un moment simbolic,1 decembrie 2025, iar noi să ne gîndim că este vorba de o mare realizare politico-strategică pentru viitorul an electoral. Muraru s-a grăbit și el să pună în coș un cadou electoral. Propaganda împachetată în mare realizare a lui Muraru a fost distribuită de Digi 24 TV și preluată mai apoi de toate canalele și site-urile.
Procentul de refuz în cazul vizelor pentru SUA solicitate de cetăţeni români este de 17.03% în anul 2021, în creştere faţă de 2020, când a fost de numi 10,14%. Asta înseamnă că numărul românilor fără motive credibile care au vrut să ajungă în SUA a fost mai mare decît înainte. Fiecare înțelege ce vrea. De reținut că o condiţie importantā pentru includerea României în programul Visa Waiver este o scădere sub 3% a acestui indicator, potrivit Departamentului de stat al SUA. (cf.Financial Intelligence).
Tot ambasadorul Muraru ne-a reaminit nivelul refuzurilor de la care pleacă România (17%) și cel la care trebuie să ajungă (3%) declarând:
”Anul trecut a fost 17%, să spunem că acesta a fost un an special din cauza pandemiei, lucrăm îndeaproape cu partenerii americani să înţelegem împreună ce paşi trebuie făcuţi ca numărul de refuzuri să scadă. Săptămâna trecută am avut o discuţie la Washington cu reprezentanţi de nivel foarte înalt din agenţiile americane, şi de la Departamentul de Stat, şi de la Departamentul securităţii nationale, la care ambasadoarea SUA în România a dorit să participe, în care am enumerat paşii care urmează să fie făcuţi. Este foarte important angajamentul pe care Guvernul României ar trebui să îl ia în privinţa în primul rând a mobilizării unui efort pentru o campanie de conştientizare a acestor aplicaţii”.
Cum o descurcă Muraru și Iohannis, plus guvernul Ciolacu (cu SRI cu tot) ca rata de respingere să scadă de la 17% la 3%? Cine înghite și cu ce tehnici, chiar și cu ce achiziții cele 14% care ne despart de visul american? De aici intră în calcul posibilitățile, evoluția lucrurilor și aranjamentele.
Ce vrea Muraru să ne spună? Că el și politica lui Klaus Iohannis, că PNL-ul, ne vor duce totuși în America, dacă nu facem gură la achiziționarea celor două escadrille de F 35, dacă suntem fericiți cu amplasarea de noi trupe americane pe teritoriul României, dacă mai facem și alte achiziții de echipamente militare etc.
Reprezentanta SUA în Romania,Kathleen Kavalec, spunea destul de clar și în același timp destul de neclar (la Oradea, luni 25 septembrie):
„Dacă totul va fi bine, probabil, la începutul anului 2025. Sperăm. Nu este garantat. Depinde de multe lucruri ce se pot întâmpla, dar eu cred că ne aflăm pe drumul cel bun (……). Este scopul meu în acest mandat. Nu poate fi mai devreme de 2025, pentru că avem de măsurat anual rata de respingere, din 1 octombrie până pe 1 octombrie”.
Schimbă americanii grila de evaluare sau se liniștesc românii și nu mai vor să ajungă în SUA din motive mai puțin credibile pentru americani?
Toată suflarea politică vorbește despre intrarea liberă în SUA și despre aderarea la Spațiul Schengen ca despre niște mari proiecte naționale. Ambele au devenit chestiuni de orgoliu public și niște vise care au supraviețuit (cu o puternică susținere din partea celor interesați) și peste trei decenii de la căderea comunismului.
Dar nimeni nu se întreabă, care vor fi efectele atringerii acestor condiții „de liberă circulație”? Care vor fi efectele asupra emigrației economice? Şi care vor fi consecințele în campaniile de racolare a creierelor performante și a forței de muncă înalt calificate?
Şi nici dacă atingerea acestor obiective, întreținute artificial de politicieni, de interesați și de visători n-ar produce consecințe catastrofale asupra stării generale a României?