Consilierul ministrului Transporturilor, plantat în CA-ul CFR Călători după doar două săptămâni: încă o sinecură pe bani publici într-o companie în faliment

Mihai Drăgan, consilier personal al ministrului Transporturilor Ciprian Șerban, a fost numit fulgerător în Consiliul de Administrație al CFR Călători, deși compania se confruntă cu pierderi uriașe și este într-o criză profundă. Fără concurs, fără transparență și fără vreo realizare notabilă în managementul companiilor de stat, Drăgan va încasa 7.000 de lei lunar pentru o poziție care ridică toate semnele clasice ale unei sinecuri politice.
CFR Călători, companie publică cu pierderi de peste 1,5 miliarde de lei cumulate în ultimii ani și 460 de milioane doar în 2024, este administrată în continuare după reguli de partid și prietenii de birou. Ultimul exemplu: Mihai Drăgan, consilier personal al ministrului Transporturilor, a fost numit după doar două săptămâni de la angajare într-o funcție extrem de bine remunerată, în Consiliul de Administrație al companiei.
Numirea nu s-a făcut prin concurs și nu are la bază niciun criteriu de performanță. Este, după toate aparențele, o mutare de culise, justificată printr-un discurs vag despre „experiență” și „necesitate instituțională”. Drăgan a recunoscut într-un dialog cu HotNews că nu mai știe dacă și-a depus CV-ul înainte sau după ce a fost numit consilier, dar a acceptat fără reținere o funcție pentru care va încasa 7.000 de lei net lunar, dublu față de cât primea ca om de încredere al ministrului.
Într-o declarație stupefiantă, Drăgan a explicat că Ministerul a vrut „să știe direct de la sursă problemele din companie”. Cu alte cuvinte, în loc să trimită auditori sau să reformeze conducerea CFR Călători, ministrul și-a trimis consilierul personal să „observe” de pe scaunul de administrator – bine plătit, desigur.
Cât despre „experiența” invocată, Drăgan este un jurist cu legături vechi cu PSD, fost avocat al controversatului lider de sindicat Ion Rădoi (fost senator PSD), și a fost numit în mai multe CA-uri de către miniștri PSD în trecut, inclusiv în 2019, când a fost simultan membru în trei consilii de administrație ale unor companii de stat, în perioada guvernării Dăncilă.
Deși se declară „neafiliat politic”, Drăgan pare să fie un numitor comun al sinecurilor plasate strategic în aparatul de stat: consilii de administrație, comitete de nominalizare, consilieriate bine plătite – toate fără concurs, dar cu justificări de tip „am experiență juridică”.
Ministrul Ciprian Șerban a apărat numirea drept „imperios necesară”, dar a evitat complet să explice de ce un consilier personal este mai potrivit pentru CA-ul unei companii falimentare decât un profesionist selectat prin concurs. Nici măcar declarațiile despre performanțele lui Drăgan la Telekom (unde compania ar fi avut „un profit operațional de 700 de milioane”) nu sunt susținute de date publice clare sau independente.
Într-un sistem public bolnav de corupție, incompetență și lipsă de meritocrație, numirea lui Mihai Drăgan nu este o excepție, ci regula: posturi bine plătite, oferite pe prietenii și conexiuni, în companii aflate în comă economică, care trag în jos bugetul de stat și încrederea publicului în orice formă de reformă reală.
CFR Călători nu are nevoie de observatori de partid, ci de manageri profesioniști. Dar cât timp sistemul rămâne același, vom avea doar Drăgani în posturi-cheie și pierderi pe linie.