Club Feroviar: DNA s-a pus pe CFR SA. A luat la puricat contractele lui Simu și Grindeanu
La nici 24 de ore după începerea urmăririi penale împotriva directorului general Ion Simu-Alexandru și a directorului adjunct tehnic Petru Ceșa, DNA s-a pus pe CFR SA. Concret, procurorii anticorupție au luat la puricat toate contractele încheiate fără licitație de Regionala Timișoara a Companiei Naționale de Căi Ferate, fieful lui Simu și al ministrului Sorin Grindeanu.
DNA s-a pus pe CFR SA. Contractele la control la Regionala Timișoara!
Numai că, odată pornit, tăvălugul pare că nu se oprește prea curând. DNA Timișoara a cerut de la CNCF CFR SA toate contractele încheiate de Regionala Timișoara în ultimii cinci ani de zile, pentru a le lua la puricat.
Actualul director general al CFR SA, Ion Simu-Alexandru, a condus Regionala Timișoara în perioada 2014-2020. După un an de pauză, timp în care a fost consilier la aceeași regională, el a fost promovat la București, de către concitadinul său Sorin Grindeanu, în funcția pe care o ocupă și în prezent.
Între ministru și șeful CFR SA sunt strânse legături politice. În vara anului 2018, când se afla la conducerea Regionalei Timișoara, a decis suplimentarea garniturilor spre București, pentru a aduce în Capitală participanți la mitingul organizat de Liviu Dragnea și PSD, după cum a scris presa la vremea respectivă. Acum, este posibil ca procurorii DNA să descopere între cei doi și legături de business. Rămâne de văzut.
Procurorii anticorupție s-au dus și la mare
Anchetatorii de la DNA Timișoara nu s-au oprit în Banat, ci s-au dus și la malul mării, cu toate că suntem în extrasezon.
De la Regionala Constanța a CNCF CFR SA au cerut documentele referitoare la lucrările de reparații din port făcute de compania germană Wiebe și cea românească Arcada Company Galați. Club Feroviar a scris în primăvară cum aceste contracte au fost date prin încredințare directă, fără licitație, către cele două companii. Primul contract are o valoare de 56.100.000 de lei și vizează 19 linii, cu o lungime de 6,589 km, și 27 de aparate de cale. Al doilea are o valoare de 60.800.000 de lei și se referă la 12 linii și patru diagonale principale, însumând 6,809 km. În plus, au fost înlocuite 38 de aparate de cale.
DNA s-a pus pe CFR SA. Subcontractori pe cumetrii feroviare
Rămânem la malul mării, unde procurorii anticorupție vor să ia la puricat și contractele pe care le-au primit direct sau în calitate de subcontractor firmele Daria Const și Ciceu SRL. Acestea sunt deținute de un om de afaceri din Negrești Oaș, Gheorghe Cicio, despre care presa constănțeană scria încă de acum zedce ani că primește contracte bănoase de la Regionala Constanța a CNCF CFR SA.
Anul trecut, din centralul companiei de infrastructură companiei Arcada i s-a impus ca subcontractor la lucrările din Portul Constanța tocmai firma Daria Const. Coincidență sau nu, fiul omului de afaceri, Vasile Cicio, a fost cununat de actualul director general adjunct de Exploatare al CFR SA, Radu Pipa. Fost director al Regionalei Iași, acesta din urmă a fost promovat la București de Ion Simu-Alexandru în luna iunie a anului trecut, după cum a scris atunci Club Feroviar.
Ca un ”detaliu”, menționăm faptul că omul de afaceri Gheorghe Ciciu, patronul Daria Const, a fost condamnat definitiv anul trecut la trei ani de închisoare pentru spălare de bani.
DNA central scoate de la sertar Dosarul Astoria Snagov
În sarabanda cercetărilor penale la adresa actualei conduceri a CNCF CFR SA, în frunte cu Ion Simu-Alexandru, a reintrat și structura centrală a DNA.
Aceasta a scos de la sertar, pentru cercetări mai amănunțite, Dosarul Astoria Snagov, complexul ceferiștilor care a ajuns în proprietatea unei companii private. La finele lunii mai 2022, Club Feroviar a dezvăluit cum Complexul Astoria Snagov, cândva cununa de mărgăritar a CFR, a fost înstrăinat pe o sumă ridicolă cu complicitatea directorului general Ion Simu-Alexandru, protejatul ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Terenul, care valorează sute de milioane de euro, a ajuns în ”ograda” unui fost director de la corpul de control al ANAF din vremea lui Sorin Blejnar.
După tevatura de la început, dosarul fusese ”uitat” într-un fișet al procurorilor bucureșteni, însă acum a fost repus pe tapet, în contextul urmăririi penale începute de colegii lor de la Timișoara împotriva lui Simu și Ceșa.
Sorin Grindeanu, în contrapondere la Lucian Bode?
Rămâne de văzut dacă cercetările procurorilor anticorupție se vor solda inclusiv cu punerea sub acuzare a ministrului Transporturilor, vicepremierul PSD Sorin Grindeanu.
Inculparea lui ar putea fi o contrapondere la verdictul de plagiat pe care l-a primit recent un fost ministru al Transporturilor, și anume Lucian Bode, care ține capul de afiș al agendei din spațiul public din ultimele săptămâni. Cum Bode este de la PNL, Grindeanu de la PSD ar putea fi talerul care echilibrează balața politică pe scena puterii.