Campania curată a lui Nicușor, cu bani murdari. Povestea Praznitchi Roxana Ioana

În România, nimic nu mai miră: cei care ar trebui să fie gardienii regulilor ajung, după un timp, să profite de ele. Așa este și cazul Praznitchi Roxana Ioana. În 2014, apare cu declarație de avere și de interese pe site-ul AEP, dovadă că lucra la instituția responsabilă cu supravegherea corectitudinii finanțării politice. Ani mai târziu, aceeași persoană încasează bani din plin în campania lui Nicușor Dan, prin firma ECO BUCOVINA SRL.
Rezultatele financiare sunt uimitoare. În 2024, un an electoral încărcat, afacerile firmei au explodat: peste 600.000 lei cifra de afaceri și un profit uriaș, de peste 50%. Într-o economie în care firmele obișnuite se zbat să supraviețuiască, asemenea randamente ridică semne de întrebare. Legătura cu Nicușor Dan nu doar că a existat, dar a fost extrem de profitabilă.
Nicușor Dan a strâns milioane de lei de la români cu sloganul “campanie curată”, dar banii au alimentat o camarilă bine unsă. Nu vorbim de transparență, ci de un club privat al profitorilor, abonat la fondurile electorale. Firme apropiate, oameni din vechi conexiuni și chiar foști funcționari ai instituțiilor statului au descoperit mina de aur a campaniilor lui Nicușor.
De aici apare întrebarea firească: cum poate un fost om din AEP – instituția care reglementează campaniile electorale – să ajungă să factureze chiar în campanii? Este un drum scurt și previzibil, de la arbitru la beneficiar. Gardienii regulilor ajung să fie primii care profită de ele.
Tiparul nu este unul izolat. România a ajuns să funcționeze ca o pepinieră pentru “specialiști în campanie” crescuți chiar în instituțiile care trebuiau să apere integritatea procesului electoral. În loc de neutralitate, vedem cum apar rețele de contracte mascate sub eticheta „afaceri”.
Ca detaliu final, firma ECO BUCOVINA SRL și-a schimbat recent denumirea. O încercare vizibilă de a ascunde urmele. Doar că urmele nu dispar atât de ușor. Instituțiile statului trebuie să intervină. Dacă și acest caz va fi mușamalizat, România rămâne țara unde „campania curată” este doar o lozincă, iar combinațiile murdare fac legea.