Economie

Bătaie de joc! Podul de la Brăila se asfaltează din nou

Prima lună de vară cu temperaturi ridicate a adus noi probleme pe podul suspendat de la Brăila. O bandă de pe sensul de deplasare către oraș este închisă – asfaltul s-a vălurit, reclamă șoferii. CNAIR spune că este exclusă închiderea completă a sensului de circulație.

Pe cât de spectaculos e, pe atât de multe probleme are podul suspendat peste Dunăre de la Brăila.

Teoretic, podul le oferă șoferilor din zona Brăila-Galați și celor care tranzitează zona o alternativă la transportul cu bacul sau pe rute ocolitoare (Orșova sau Cernavodă) spre litoral.

Supranumit Golden Gate-ul României – după celebrul pod din San Francisco, SUA – podul cu o lungime de aproape 2 kilometri a fost inaugurat în iulie 2023. Are, prin urmare, mai puțin de un an.

Și, deși pe el se circulă, nu a fost recepționat de către autoritățile române și, după cum spunea ministrul Transporturilor acum trei luni, nici nu va fi până când constructorul nu va repara toate problemele.

De la inaugurarea oficială, din iulie 2023, problemele s-au ținut lanț: de la inflitrații în structura de rezistență de sub apă și asfaltarea deficitară – cel puțin pe unele porțiuni până la tasarea rampei de acces dinspre Brăila.

Se adaugă faptul că drumul expres de legătură cu Jijila/jud. Tulcea, care trebuia să fie gata până cel mai târziu în octombrie 2023, e încă neterminat.

Pe parcursul lunii iunie 2024, mai mulți șoferi au semnalat în mediul online problemele apărute din nou pe pod, pe una din benzile de deplasare spre Brăila.

Asfaltul s-a „vălurit”, din nou, la fel ca și în vara și toamna anului trecut, iar banda respectivă a fost complet închisă circulației.

Problemele s-ar fi extins și pe cealaltă bandă a aceluiași sens de deplasare, astfel că unii dintre șoferi se tem că întreg sensul spre Brăila ar putea fi închis.

„Într-o săptamână se închide sensul spre Brăila!? Deja și a doua bandă este varză… Să vezi distracție”, a transmis administratorul comunității de Facebook Drum Expres Focșani-Brăila-Constanța, într-un mesaj postat duminică 30 iunie, citând un membru al comunității care a și transmis o filmare ilustrativă.

În imagini se poate observa că circulația pe toată lungimea uneia dintre benzi este închisă și că porțiuni de asfalt deformat există și pe cea de-a doua, dinspre parapetul despărțitor al sensurilor de circulație.

O filmare postată luni, 1 iulie, pe același grup de social media, arată faptul că utilajele constructorului podului – compania italiană Webuild – lucrează la „rașchetarea” asfaltului pe banda afectată.

În imagine, încercuită cu roșu este o zonă a căii de acces către podul de la Brăila care s-ar fi tasat cu câțiva centimetri, după cum a relatat Europa Liberă în luna martie.
În imagine, încercuită cu roșu este o zonă a căii de acces către podul de la Brăila care s-ar fi tasat cu câțiva centimetri, după cum a relatat Europa Liberă în luna martie.

CNAIR: E exclusă închiderea întregului sens de circulație

Europa Liberă a solicitat, prin e-mail, un punct de vedere companiei italiene, atât la nivel central, cât și la nivelul punctului de lucru din România. Îl vom difuza în momentul în care ne va fi transmis.

Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au confirmat pentru Europa Liberă restricționarea accesului pe una dintre cele două benzi spre Brăila.

„Se intervine punctual, pe porțiunile afectate, nu vorbim de o bandă închisă, ci s-a restricționat accesul pentru a putea face asfaltările. După ce vor remedia, vor redeschide probabil circulația și pe acea bandă”, spune purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.

Reprezentantul instituției care administrează drumurile naționale și autostrăzile din România exclude posibilitatea ca sensul de circulație spre Brăila să fie închis în întregime, în ciuda temerilor șoferilor.

De altfel, nu vor fi introduse, spun autoritățile, nici restricții de circulație în anumite zile sau pe timpul nopții, cum s-a întâmplat în primele luni de după inaugurare.

„Este un pod care trebuie să funcționeze optim, tot timpul”, menționează responsabilul de comunicare al Companiei de Drumuri Naționale.

Un întreg sens de mers se va închide doar în momentul în care constructorul va pune un alt tip de asfalt, așa cum a cerut CNAIR încă de acum câteva luni, explică el.

Drumul va trebui refăcut în profunzime, inclusiv la nivel de hidroizolație, adică până la tablierul metalic, doar că „nu au venit cu acea rețetă asfaltică încă”, subliniază Șerbănescu.

Aproximativ 7.000 de mașini circulă, într-o zi aglomerată, pe podul peste Dunăre de la Brăila, conform companiei de stat.

CNAIR a acuzat calitatea asfaltului, compania spune că depășirea tonajului e de vină

Un raport al CNAIR din noiembrie 2023 arăta că rețeta asfaltică folosită de firmă nu ar fi fost optimă și de aici toate problemele drumului.

WeBuild, compania care a construit podul, a invocat, inclusiv în răspunsurile oferite Europei Libere la începutul anului, traficul greu care ar depăși limitele admise, de maximum 40 de tone / transport. La acestea se pot adăuga restricții de până la 7,5 tone, în caz de caniculă – restricții care se aplică, de fapt, la toate drumurile rapide și naționale din țară.

„Dacă ar fi probleme cauzate doar de vreme, am fi avut acele șleauri (urme în asfalt), or, aici asfaltul a refulat, s-a desprins, practic, pe unele porțiuni”, spune Alin Șerbănescu.

Iar afectarea asfaltului din cauza tonajului mare nu s-ar susține întrucât „avem tot felul de poduri și în județul Neamț, de pildă, unde se transportă cantități mari de lemn și alte materiale, dar probleme atât de evidente nu apar”, spune reprezentantul CNAIR.

Istoricul problemelor la podul de la Brăila

În ianuarie 2024, podul de la Brăila, inaugurat de mai puțin de un an, a avut mai multe probleme care au alertat sau cel puțin intrigat șoferii.

August 2023 – un cetățean s-a filmat în timp ce desfăcea cu mâna șuruburile parapetelor podului. Clipul s-a viralizat și a dus la verificarea celor peste 100.000 de astfel de piese de metal ale podului.

August 2023 – Asfaltul s-a „vălurit”, la o lună de la inaugurare. Au fost invocate căldura și traficul greu. Porțiunile cu probleme au fost refăcute.

Septembrie 2023 – În structură au fost raportate infiltrații, lucru confirmat de CNAIR.

Octombrie 2023 – Asfaltul s-a crăpat, pe anumite porțiuni s-ar fi văzut chiar tablierul metalic (structura de la baza asfaltului), conform relatărilor din media.

Noiembrie 2023 – Un raport al Centrului de Studii Tehnice Rutiere al CNAIR, prezentat de directorul Cristian Pistol, a arătat că existau probleme cu asfaltul și că nu ar fi fost respectate proiectul și tehnologia de execuție.

Martie 2024 – Asfaltul s-a tasat cu câțiva centimetri, la rampa de acces pe pod dinspre Brăila.

Iunie 2024 – Asfaltul s-a „vălurit” din nou, pe una din benzile de deplasare spre Brăila.

Primul termen era în 2021, finalizare incertă și pentru acest an

Contractul pentru realizarea podului peste Dunăre de la Brăila, cu o lungime de 1,97 km, a fost semnat în 2018. Valoarea totală a investiției a depășit 520 de milioane de euro, din care cea mai mare parte (360 milioane de euro) au fost bani europeni.

Podul este parte integrantă a drumului expres Brăila – Jijila (19 km), nefinalizat încă, și este prevăzut și cu un drum expres de conexiune Brăila – Măcin (4,36 km), funcțional.

Față de valoarea inițială, bugetul investiției a fost suplimentat cu aproape 180 milioane de euro, ca urmare a creșterii costurilor unor materiale de construcție.

Proiectul avea termen de finalizare inițial decembrie 2021; a fost apoi amânat pentru 2022 și, în cele din urmă, pentru octombrie 2023.

Pentru întârzieri, CNAIR a calculat deja penalizări de aproximativ 25 de milioane de euro, pe care ar urma să le factureze companiei WeBuild, spune Alin Șerbănescu.

Cele două părți se află însă într-o continuă dispută – aproximativ 30 de procese între acestea sunt pe rolul instanțelor. Sunt procese în care ambele companii reclamă probleme legate de plăți, întârzieri și aspecte tehnice.

Până acum nicio componentă a proiectului – podul, respectiv drumurile de legătură – nu au fost recepționate.

Recepția podului nici nu va fi făcută până când constructorul nu îl va reasfalta în întregime, cu o nouă rețetă asfaltică, conform CNAIR.

În teorie, lucrările ar putea fi gata – inclusiv cu refacerea asfaltului și realizarea drumului expres la Jijila – anul acesta, spun reprezentanții companiei de drumuri naționale, însă depinde de mobilizarea constructorului, spun aceștia.

Podul de la Brăila – istoric

  • 2017 – Proiectul podului peste Dunăre de la Brăila e aprobat de CNAIR, cu finanțare europeană prin Masterplanul General de Transport, parte a drumului expres Buzău-Brăila-Tulcea-Constanța. Pe lângă podul suspendat, contractul prevede construirea a două viaducte de câte 110 m lungime, un drum principal cu o lungime de 19,095 km și un drum de legătură cu DN22 (Smardan – Măcin), în lungime de 4,328 km.
  • 2017 – Licitația pentru proiectarea și execuția podului este lansată în sistemul de achiziții publice.
  • 2018 – Asocierea WeBuild (Italia)- IHI Infrastructure Systems Co.,Ltd.⁠(Japonia) este declarată câștigătoare și, pe 15 ianuarie 2018, se semnează contractul cu CNAIR.
  • Proiectarea și construcția urmau să coste 1.995.932.260,25 lei fără TVA (400 de milioane de euro). Durata contractului: 48 de luni, din care 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție. Garanția oferită de constructor pentru lucrări – 120 luni.
  • 2019 – încep lucrările la Podul de la Brăila.
  • 2020 – Metroul SA semnează contractul cu CNAIR pentru consultanță și dirigenție de șantier. Valoarea contractului: 35 de milioane de lei (7 milioane de euro).
  • 2023 – Pe 6 iulie este deschisă circulația pe pod, deși lucrările de construcție nu fuseseră finalizate în totalitate.

Companiile implicate:

  • WeBuild (Italia) – realizează toate lucrările de infrastructură a podului și adiacentă.
  • IHI Infrastructure Systems Co.,Ltd. (Japonia) – a realizat sistemul de cabluri care susține podul și a montat tablierul metalic.
  • Compania Națională de Infrastructură Rutieră – beneficiarul final al construcției.
  • Metroul SA – firma care se ocupă de consultanță și dirigeție de șantier.
  • Cost total la 1 noiembrie 2023 – 700 de milioane de euro.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button