Banii pentru drumuri s-au terminat: Ministerul Transporturilor amână șantiere și contracte deja semnate

Criza financiară lovește direct în infrastructura României. Ministerul Transporturilor a ajuns în situația de a amâna pentru prima dată un contract deja semnat, iar mai multe proiecte majore, precum autostrada A7 sau „Alternativa Techirghiol”, sunt blocate. Lipsa fondurilor pune în pericol respectarea termenelor de execuție și afectează dezvoltarea rutieră la nivel național.
Proiectele de infrastructură din România se confruntă cu o criză fără precedent. Fondurile pentru construcția de drumuri și autostrăzi s-au epuizat, iar Ministerul Transporturilor a fost nevoit să recurgă la măsuri extreme. Pentru prima dată, un contract deja semnat a fost amânat, semnalând dificultăți majore în gestionarea bugetului destinat infrastructurii.
Cea mai gravă situație este înregistrată pe lotul 1 din drumul expres DX16, care leagă Arad de Oradea. Lucrările ar fi trebuit să înceapă luna trecută, însă, în lipsa banilor, proiectul a fost amânat până în martie 2027 – termen care, inițial, reprezenta data finalizării lucrărilor. Asociația Pro Infrastructură atrage atenția că statul a promis mai mult decât poate susține financiar.
„Statul, pe autostrăzi, a plătit până în acest moment la timp facturile. Asta nu înseamnă că o să se întâmple la fel acum, în toamnă și în decembrie, pentru că banii se termină. Deja CNAIR și Ministerul Transporturilor au cerut o rectificare bugetară, de peste 5 miliarde de lei”, a declarat Ionuț Ciurea, director al Asociației Pro Infrastructură.
Situația critică afectează și autostrada A7, între Pașcani și Suceava. Licitația pentru lotul 1, cu o valoare de 3 miliarde de lei fără TVA, s-a încheiat în martie, iar pentru lotul 2 câștigătorul a fost desemnat în aprilie. Cu toate acestea, după aproape șase luni, contractele nu au fost încă semnate.
„Avem câștigător desemnat, avem posibilitatea să semnăm contractul, dar nu avem resursa financiară. În momentul în care semnez contractul trebuie să dau ordinul de începere a lucrărilor, iar fără bani acest lucru este imposibil”, a explicat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR.
Probleme similare apar și în cazul proiectului „Alternativa Techirghiol”, care ar urma să lege localitățile din sudul litoralului, între Cumpăna și 23 August. Deși licitația este în curs de finalizare, nu există garanția că vor fi disponibile fonduri pentru începerea lucrărilor.
Această criză financiară pune sub semnul întrebării dezvoltarea infrastructurii rutiere a României. Amânarea contractelor deja semnate și blocarea unor proiecte strategice riscă să întârzie cu ani de zile modernizarea rețelei de transport, afectând economia și siguranța rutieră. În lipsa unei rectificări bugetare rapide, șantierele riscă să rămână pustii, iar România să piardă șansa unei infrastructuri moderne și eficiente.