Autostrăzile rămân fără bani din cauza măsurilor impuse de Bolojan: avertisment dur și frână la marile proiecte

Asociația Pro Infrastructură atrage atenția că, dacă Ministerul Transporturilor nu primește la rectificarea bugetară o suplimentare de 4-5 miliarde de lei, fondurile pentru autostrăzi se vor epuiza luna viitoare. În acest context, deciziile lui Ilie Bolojan riscă să încetinească ritmul marilor proiecte de infrastructură.
Tensiunile politice și constrângerile bugetare au transformat infrastructura rutieră într-un teren de dispută, în care liderii își pasează responsabilitatea. Premierul Ilie Bolojan este acuzat că a pus frână celei mai mari investiții de infrastructură din România, oprind lucrările la o autostradă ce urma să conecteze o zonă defavorizată a Moldovei de restul țării. Asta în ciuda declarațiilor repetate în care asigura că marile proiecte nu vor fi blocate.
Asociația Pro Infrastructură trage un semnal de alarmă: luna viitoare, șantierele de autostrăzi riscă să rămână fără finanțare dacă Ministerul Transporturilor nu primește urgent o suplimentare de 4-5 miliarde de lei. Organizația avertizează că mecanismul de plată se poate bloca instantaneu, deși în ultima perioadă au existat plăți rapide către constructori.
Problema nu este doar lipsa banilor pe termen scurt, ci și dimensiunea uriașă a portofoliului de proiecte. În cadrul Programului Transport, România are alocate până în 2028 circa 5,5 miliarde de euro pentru sectorul rutier, însă proiectele în derulare, pregătire sau licitație depășesc 25 de miliarde de euro.
Fără o listă clară de priorități și o strategie de finanțare sustenabilă, avertizează API, șantierele riscă să fie blocate, iar țara ar putea pierde miliarde din fonduri europene. Situația amintește de septembrie 2024, când fondurile s-au terminat înainte de termen, dar presiunea electorală a forțat atunci o soluție rapidă.
Potrivit surselor, premierul Bolojan ar fi cerut în ședința de Guvern încetinirea proiectelor de autostrăzi, inclusiv a celor finanțate din fonduri europene, motivând lipsa resurselor și transferând responsabilitatea către Ministerul Transporturilor pentru prioritizare. Totuși, pe teren, în prezent sunt în construcție circa 240 km de autostradă prin PNRR, între care loturi din A7 Ploiești-Buzău, Focșani-Bacău, Bacău-Pașcani, secțiunea Zimbor-Poarta Sălajului (A3) și lotul Margina-Holdea (A1).
Această combinație de lipsă de finanțare și decizii politice riscă să lase autostrăzile României în așteptare pentru o perioadă nedeterminată.