Autobuzele turistice supraetajate din București: achiziție de 2,1 milioane lei, pierderi de peste 160.000 euro și zero turiști

Șase autobuze turistice supraetajate, cumpărate cu 2,1 milioane lei pentru promovarea Capitalei, au stat parcate timp de doi ani, generând pierderi de peste 160.000 de euro. Curtea de Conturi denunță ineficiența flagrantă a cheltuirii banilor publici, în timp ce autoritățile pasează responsabilitatea între instituții, blocând reluarea serviciului turistic suspendat din 2019.
Șase autobuze turistice supraetajate achiziționate în decembrie 2022 de către Societatea de Transport București (STB), pentru suma de 2.104.158 lei (aproximativ 428.000 de euro), stau de aproape doi ani nefolosite în garaj, generând pierderi substanțiale pentru bugetul public. Conform unui raport al Curții de Conturi, vehiculele au produs un prejudiciu de peste 163.000 de euro, din cauza neutilizării lor în scopul pentru care au fost cumpărate: promovarea turistică a orașului București.
Curtea de Conturi critică dur această situație, vorbind despre o „ineficiență flagrantă” în utilizarea fondurilor publice și rezultate „neglijabile” în raport cu investiția făcută. În perioada martie 2023 – decembrie 2024, STB a cheltuit peste 825.838 lei doar pentru întreținerea acestor autobuze, fără ca ele să fie puse în circulație nici măcar o dată în scop turistic.
Singura excepție notabilă a fost înregistrată în octombrie 2024, când un singur autobuz a fost închiriat pentru o oră de către o persoană fizică, generând venituri de 1.653 lei. În restul timpului, vehiculele au rămas parcate, în timp ce autoritățile au continuat să amâne luarea unei decizii clare privind reluarea liniei turistice.
Potrivit Buletin de București, proiectul care ar permite ieșirea autobuzelor pe traseu este blocat de ani buni din motive politice și administrative. Reautorizarea liniei ar fi presupus doar câteva semnături și o decizie la nivelul Direcției Transporturi, însă fiecare an a venit cu noi obstacole instituționale. Până în 2019, serviciul funcționa cu patru autobuze închiriate de la Primăria Constanța. În 2016, costul total pentru șase luni a fost de 148.800 de euro, semnificativ mai mic decât pierderile generate de vehiculele achiziționate recent.
Relansarea serviciului turistic, care ar putea funcționa în regim Hop-on/Hop-off, este considerată esențială pentru imaginea Bucureștiului. Capitala României rămâne, în prezent, una dintre puținele capitale europene fără un serviciu public de transport turistic activ, deși dispune de autobuze echipate special pentru această activitate.
Conform estimărilor anterioare, un bilet pentru această linie ar fi costat 25 de euro pe zi. La un asemenea preț, linia ar fi putut deveni autosustenabilă. În lipsa unei voințe administrative reale, însă, proiectul rămâne blocat, iar autobuzele, simbol al ineficienței instituționale, continuă să ruginească în garajul STB.