Social

Arhitectul Catedralei Mântuirii Neamului detaliază conceptul după care s-a realizat ”Biserica bisericilor din România”

Omul care a proiectat Catedrala Națională, arhitectul Constantin Amâiei, a vorbit despre întregul proces de construcție a clădirii, despre conceptul lucrării și despre cum va arăta aceasta după finalizarea lucrărilor.

În dialogul său cu Lucian Mîndruță, arhitectul a amintit că proiectul a pornit ca idee în urmă cu peste 130 de ani, dar a fost reluat abia după 1990. Constantin Amâiei a amintit demersurile Patriarhului Teoctist privind amplasamentul, concursurile de proiecte ș.a.

„Atunci când a venit Patriarhul Daniel a schimbat total regulile jocului, să nu mai avem asemenea eșecuri, cu tot felul de machete, idei și amplasamente discutabile. El a zis așa: facem niște lucruri care să fie concrete. A stabilit amplasamentul definitiv, cel de pe 13 septembrie și l-a stabilit legal, cu acte, ca să nu existe probleme”, a spus Constantin Amâiei la Digi24.

Conceptul

Despre conceptul care a stat în spatele proiectului, arhitectul a spus: „Catedrala Neamului, fiind a neamului trebuia să reprezinte poporul românesc, și din punct de vedere istoric, și din punct de vedere cultural și să fie reprezentativă pentru Biserica Ortodoxă Română”.

„A fost un fel e concept colectiv, nu a fost doar ce m-a inspirat pe mine. De obicei, arhitectul este șef de proiect și el face proiectul general. În cazul Catedralei a fost un demers colectiv”, mărturisește arhitectul Catedralei Naționale.

„Turla principală este simbolul de bază al clădirii, Înălțarea. Mai sunt ale șase turle mici care reprezintă cele șase zile ale săptămânii iar a șaptea este a infinitului. Împreună cu Patriarhul Daniel s-a făcut o temă ce conținea tot, îți dădea o temă impusă. A trebuit să păstrăm ideile de bază așa cum sunt și să venim cu inovații dar fără să modificăm major”, a explicat Constantin Amâiei.

Stilul

Ca stil, s-a urmărit să fie unul apropiat de ceea ce este în mentalul colectiv o biserică, a mai spus arhitectul.

„Catedrala reprezintă, de fapt, biserica bisericilor din România, și atunci nu puteam face un altfel de templu sau altfel de arhitectură decât a unei biserici. Multe elemente din arhitectura brâncovenească au fost preluate din arhitectura național-românească. A fost un fel de arhitectură reprezentativă pentru țara noastră. Noi am preluat stilul ăsta brâncovenesc și l-am reinterpretat într-o manieră mai actuală”.

Arhitectul Constantin Amâiei a subliniat că edificiul are o înălțime de 120 de metri pentru a contrasta cu Casa Poporului.

„Așa a fost concepută, să fie foarte lansată în contrast cu Casa Poporului, care este lată și înaltă de 80 m. Ideea a fost ca cele două clădiri să fie în contrast, Catedrala să fie construită pe verticală. Din această cauză proporțiile sunt diferite. Noi avem o bază mică și cu înălțime de 120 m”.

El a explicat că deși este foarte înaltă, Catedrala nu va avea probleme în cazul unui cutremur: „A fost practic înfiptă în pământ și chiar și la un cutremur de gradul 9 nu vor fi probleme”.

Arhitectul recunoaște că au fost multe critici privind acest proiect și că el însuși consideră că „cel puțin din punctul de vedere al conceptului, probabil că ar fi trebuit mai modern, deși tradiția contează în cazul ăsta cât mai mult”.

Cum va arăta Ansamblul arhitectural al Catedralei Naționale

„Catedrala va fi în mijlocul unui ansamblu arhitectural”, a amintit Arhitectul Constantin Amâiei, „adică biserica este în mijloc, are o piață pietonală foarte amplă, de circa un hectar jumătate în față, unde o să se desfășoare sărbătorile religioase mari”.

„Toate catedralele au o piață în față, unde se adună mulți oameni. Piața asta este bordată de niște colonade laterale. Inițial, în cele patru colțuri erau proiectate patru clădiri apostolice, erau niște mici palate, în același stil în care este arhitectura catedralei, care completau incinta catedralei ca o mănăstire. Ideea unei incinte de mănăstire. S-a renunțat la două dintre ele”, a dezvăluit arhitectul.

Constantin Amâiei a mai spus că Paraclisul temporar din fața Catedralei nu va mai fi după finalizarea lucrărilor, că, la fel, zidul din jur nu rămâne, se dărâmă tot și o să fie înlocuit cu o împrejmuire mult mai transparentă.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.
Back to top button