Analistul economic Petrișor Peiu: „Avem cei mai săraci cetățeni”

Bogăția de resurse naturale și umane nu este suficientă pentru a face o economie puternică, spune analistul economic Petrișor Peiu într-un interviu.
„Uniunea Europeană nu a reușit să asigure un ritm de creștere care să o mențină acolo unde era în anul 1990. UE a pierdut teren pentru că nu a reușit să asigure ritmuri de creștere comparative cu ritmurile globale, cu excepția estului Europei. În estul Europei, unde se poate vorbi de Polonia.” afirmă analistul Petrișor Peiu.
Petrișor Peiu laudă Polonia pentru că aceasta, spune el „este marele campion al creșterii în regiunea noastră și în Europa în general. Țara cu cea mai spectaculoasă evoluție, țara care a intrat în clubul marilor economii ale lumii, dar și Ungaria, Republica Cehă și nu în ultimul rând România, au avut evoluții mult peste media Uniunii Europene și zonei euro”.
Cu privire la industria românească, analistul economic susține că „în 1990, era o industrie excepțională în producția de semifabricate, dar cu performanțe scăzute în producția de produse finite.
Au urmat două fenomene diferite: România a zis <<Haideți să tăiem acest morman de fiare vechi>> în timp ce polonezii au spus <<Hai să continuăm, să facem o completare a industrializării cu partea de produse finite>>. Și aici s-a creat o discrepanță între România și Polonia.”
Petrișor Peiu a făcut o analiză despre cum a evoluat ponderea capitalului românesc. În 2012, spune acesta, ponderea capitalului românesc era similară cu cel străin. În 2018 în schimb, capitalul privat românesc reprezenta 44%, iar cel străin 52% din cifra de afaceri din România. Capitalul străin a devenit majoritar în retail pentru că statul și autoritățile locale au sprijinit supermarketurile, oferindu-le poziții și autorizații de construcții în oraș, desființând piețe și transformând piețele în supermarket.
„Nu trebuie să spunem că toate evoluțiile din România au fost negative. Totuși, România a progresat și un exemplu relevant care poate fi dat este diferența dintre noi și Ungaria s-a redus. Orice guvern ar trebui să-și fixeze ca obiectiv ca într-o perioadă de 10 ani, de exemplu, să atingem nivelul de performanță din Ungaria. Nu este normal ca o țară cu bogățiile noastre, cu resursele noastră să fie în urma unei țări lipsite de orice fel resursă, cu excepția celei umane. <<Munții noștri aur poartă, Noi cerșim din poartă–n poartă >>. Noi avem resurse, dar nu le exploatăm. Noi avem cei mai săraci cetățeni. Dacă ne uităm la averea financiară netă, românii au mai puțin decât bulgarii, mai puțin decât croații” conchide analistul economic Petrișor Peiu.
Întregul interviu de excepție îl puteți urmări aici
- Bulgaria primește gratuit șapte nave anti-mină, România plătește sute de milioane pentru doar douăÎn timp ce Bulgaria își întărește flota navală cu șapte nave vânătoare de mine primite gratuit din Belgia și Olanda, România a cheltuit circa 150 de milioane de euro pentru achiziția a doar două nave second-hand din Marea Britanie. Diferența de strategie ridică semne de întrebare cu privire la modul în care autoritățile române gestionează …
- România în prăbușire demografică: autoritățile au condamnat țara la cea mai scăzută rată de natalitate din ultimul secolÎn 2024, anul trecut, România a atins un record negativ rușinos: mai puțin de 150.000 de copii s-au născut, cel mai mic număr din ultimii 100 de ani. Această catastrofă demografică este rezultatul direct al incompetenței și nepăsării autorităților, care au lăsat populația să lupte cu salarii de mizerie, locuri de muncă nesigure, inflație galopantă …
- Autostrada A7, blocată de un constructor care a făcut lucrări de mântuială: statul român, vinovat pentru alegerea neverificatăTronsonul de 30 de kilometri din Autostrada Moldovei A7, finalizat în proporție de 99,99%, stă închis de aproape un an. Firma bulgară Trace Group Hold, care a executat lucrările, a realizat suduri defectuoase la trei poduri, dar adevărata problemă este lipsa de responsabilitate a statului român. Autoritățile nu au analizat atent alegerea constructorului și nu …
- Scandal major la Aeroportul Timișoara: fostul director general, trimis în judecată pentru prelungirea ilegală a mandatuluiFostul director general al Aeroportului Internațional Timișoara, Iulian Daniel Idolu, împreună cu șapte colaboratori, a fost trimis în judecată de DNA pentru abuz în serviciu. Aceștia sunt acuzați că au prelungit ilegal mandatul lui Idolu fără a organiza procedura de selecție prevăzută de lege, provocând un prejudiciu de peste 263.000 de lei companiei. Un nou …
- Rețeaua de putere și corupție din jurul Companiei Naționale de Investiții, condusă din 2013 de Manuela PătrășcoiuO investigație ReporterIS dezvăluie rețeaua de putere și de interese transpartinice din jurul Companiei Naționale de Investiții ((CNI), condusă din 2013 de Manuela Pătrășcoiu. Vorbim de un mamut cu un buget anual de peste 2,5 miliarde lei, bani publici, cu 370 de angajați și un salariu mediu brut lunar de 25.000 de lei. Finii sunt directori, cumnatul conduce Casa …