Economie

ANAF „sparge” 8 milioane de euro pe sondaje de opinie și pe servicii de pază

ANAF, instituția care trebuie să colecteze aceste taxe, „sparge” aproape 8 milioane de euro pe sondaje de opinie și pe servicii de pază. Fiscul tocmai a contractat, din fonduri PNRR, o cercetare sociologică complexă pentru a identifica gradul de conformare voluntară a contribuabililor și a satisfacției acestora cu privire la serviciile… digitale ale ANAF. Iar printre casele de sondare care urmează să fie plătite în cadrul acestui proiect este și IRES, fondată de celebrul europarlamentar PSD Vasile Dîncu. În paralel, ANAF a contractat patru companii de pază, pentru a presta servicii specifice la sediile a opt sucursale regionale ale instituției, inclusiv la sediile din București, pentru o perioadă de patru ani, în valoare de peste 7,2 milioane de euro. Două dintre companiile contractate sunt conduse de fostul șef al SRI Gorj, respectiv de fiul unui fost ofițer din cadrul SRI Gorj.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a făcut public, încă din data de 25 noiembrie 2024, adică a doua zi după primul tur al alegerilor prezidențiale anulate de anul trecut, prin intermediul unui anunț urcat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) faptul că intenționa să contracteze servicii de cercetare sociologică „în vederea evaluării relației contribuabili – ANAF).

Conform acestui anunț, obiectul general al contractului este „derularea unei cercetări sociologice ample pentru evaluarea relației Fisc – contribuabili, obținerea de informații relevante pentru îmbunătățirea relațiilor fiscale și dezvoltarea capacității ANAF de evaluare a serviciilor oferite, prin instrumente de cercetare”.

În acest sens, în caietul de sarcini al achiziției se precizează că se urmărește crearea unor metodologii și instrumente pentru îmbunătățirea mecanismelor de feed-back asupra activității administrației publice, luându-se în considerare opinia contribuabililor, în particular, și a societății civile, în general. Concret, ANAF solicită derularea unei serii de cercetări sociologice cantitative și calitative pentru evaluarea relației contribuabili – ANAF, precum și realizarea de studii și demararea de activități de formare profesională.

10 angajați ai ANAF vor fi instruiți în tainele sociologiei

Aceste activități vizează patru puncte. Primul se referă la identificarea profilurilor pentru populația de contribuabili, inclusiv evaluarea satisfacției contribuabililor. Al doilea punct se referă la elaborarea unei metodologii pentru calcularea și estimarea costului conformării, inclusiv evaluarea prevederilor administrative „ținând cont de punctul de vedere exprimat, pe de o parte, de contribuabili, iar pe de altă parte, de terți care intermediază tranzacțiile fiscale”. Spre exemplu, experții contabili care acoperă sarcini de conformare în numele clienților, societăți care rețin la sursă impozitele datorate de contribuabili și care au obligația de a vărsa la bugetul de stat aceste sume.

Al treilea punct vizează analiza factorilor determinanți cu conformări sau neconformări, iar cel de-al patrulea punct are în vedere „training pentru 10 angajați ai ANAF în domenii precum sondaj de opinie, feedback și search engine optimization”.

„Pentru a putea fi îndeplinit obiectul contractului, se va proceda, în prealabil, la comensurarea posibilelor clivaje între administrație și contribuabili, vor fi definiți indicatorii relevanți în evaluarea sarcinilor și corupției, pentru ca, apoi, să se treacă la elaborarea unui instrument de măsurare obiectiv. Grila de indicatori va fi aplicată în teren, utilizând diferite metode de cercetare sociologice, în principiu ancheta pe bază de chestionar și focus-grupuri”, se arată în documentația de atribuire.

Șapte livrabile

Sunt cinci stadii de implementare a acestui contract, prevăzute în caietul de sarcini citat. Stadiul I constă în designul cercetării și în realizarea chestionarelor. Stadiul II constă în realizarea a cinci anchete sociologice pe bază de chestionar, în timp ce Stadiul III se referă la focus-grupuri. Stadiul IV constă în instruirea funcționarilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală, iar Stadiul V vizează elaborarea unei metodologii de calcul al costului conformării. 

Durata estimată maximă de prestare a acestor servicii solicitate este de șapte luni de la data semnări contractului și de la constituirea garanției de bună execuție.

În ceea ce privește livrabilele, acestea sunt în număr de șapte. Primul livrabil reprezintă un raport inițial în cadrul căruia să se definitiveze toate detaliile activităților proiectului, inclusiv un plan actualizat, subliniind calendarul fiecărei activități, precum și metodologia în baza căreia se va realiza designul de cercetare sociologică fundamentat pe o analiză preliminară a serviciilor oferite de ANAF contribuabililor.

Al doilea livrabil constă în designul cercetării și în chestionarele ce vor fi aplicate populațiilor de referință. Al treilea livrabil vizează listele conținând baza de eșantionare și eșantioanele în sine. Cel de-al patrulea livrabil se referă la un raport intermediar de analiză și interpretare a datelor privind rezultatele anchetelor pe bază de chestionar, raport ce va fi însoțit de date conținând rezultatele anchetelor pe bază de date și chestionare, precum și toate chestionarele completate.

Al cincilea livrabil va fi un raport intermediar de analiză și interpretare a datelor, privind rezultatul focus-grupurilor, în timp ce al șaselea livrabil vizează un raport intermediar privind instruirea a zece angajați ai ANAF, raport ce va fi însoțit de suportul de curs.

Al șaptelea și ultimul livrabil constă în raportul final cuprinzând prezentarea și interpretarea datelor cantitative și calitative, precum și concluziile. Acest raport final va fi însoțit de metodologia de calcul a costului conformării, de analiza factorilor determinanți ai conformării sau ai neconformării și de recomandări privind îmbunătățirea activității în domeniul cercetărilor sociologice, precum și de o structură de chestionar privind evaluarea satisfacției contribuabililor.

Cercetare sociologică de o jumătate de milion de euro

Pentru toate aceste chestiuni, ANAF a pus la bătaie un buget estimat inițial la 2.000.000 de lei fără TVA, respectiv de 2.380.000 de lei cu TVA inclusă (485.714,3 euro).

Banii sunt asigurați din fonduri prevăzute în Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în cadrul Reformei 1 – „Reforma ANAF prin digitalizare”, Investiția 1 – „Creșterea performanței conformării voluntare a contribuabililor prin dezvoltarea serviciilor digitale”.

În vederea atribuirii contractului, Fiscul a organizat o licitație deschisă, impunând drept criteriu de evaluare cel mai bun raport calitate-preț, din care prețul ofertei a cântărit 40 la sută din evaluare.

În acest sens, au fost primite cinci oferte, din care una a fost descalificată pe motiv că a fost inacceptabilă, una a fost descalificată ca neconformă, alte două oferte au fost retrase, iar, la final, a rămas în joc o singură ofertă, declarată admisibilă.

Astfel, la data de 20 mai 2025, ANAF a și atribuit contractul nr. A-APS 5824/2025, la o valoare finală negociată de 1.996.200 de lei fără TVA, respectiv de 2.375.478 de lei cu TVA inclusă (484.791,43 de euro). Afacerea a fost adjudecată de trei case de cercetare sociologică din Cluj-Napoca. Este vorba despre Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) SA, despre SC CC SAS SRL și despre SC Encore Research SRL.

Una dintre firmele contractate, înființată de celebrul eurodeputat Vasile Dîncu

Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) este cunoscut publicului larg, deoarece el a fost înființat, la data de 13 octombrie 2009, de actualul europarlamentar PSD, celebrul Vasile Dîncu, împreună cu o anume Elena Mădălina Grigore. 

Din noiembrie 2015, Vasile Dîncu a ieșit, formal, din structura acționariatului, cedând părțile sociale către actualii asociați Iacob Ovidiu Turcu și Cornel Ioan Hirian.

În ultimii ani, IRES a lucrat pentru foarte multe instituții publice, pe bani ai contribuabililor pe care acum îi va sonda pentru ANAF. Iar cele mai recente patru astfel de afaceri sunt derulate cu Poșta Română și cu Institutul Național de Sănătate Publică.

Spre exemplu, la 15 mai 2025, Poșta Română a încheiat cu IRES SA un contract de 595.500 de lei fără TVA pentru prestarea de servicii de monitorizare a timpilor de circulație ai corespondenței interne prioritare pentru anul 2025, în cazul desemnării Companiei Naționale Poșta Română ca furnizor de servicii universale ale ANCOM.

Anterior, la 2 februarie 2024, tot Poșta Română a parafat cu IRES SA un contract de 525.500 de lei fără TVA, pentru servicii de monitorizare a timpilor de circulație aferenți traficului de corespondență internă prioritară pentru anul 2024.

Contracte de peste 5 milioane de euro cu statul

În 15 ianuarie 2024, IRES a primit un alt contract, în valoare de 538.800 de lei fără TVA, din partea Centrului de Proiecte al Municipiului Timișoara, pentru prestarea de servicii necesare realizării unui studiu sociologic denumit „Participarea publicului în Programul cultural național – Timișoara, Capitala Europeană a Culturii în anul 2023”.

De asemenea, aceeași firmă a primit, la 15 noiembrie 2023, de la Institutul Național de Sănătate Publică, un contract în valoare de 235.500 de lei fără TVA, pentru realizarea unui studiu referitor la cunoștințe, atitudini și practici ale populației și ale personalului medical cu privire la prevenția și depistarea precoce a cancerului și, în mod specific, a cancerului colorectal.

Alte instituții publice pentru care IRES a prestat pe bani de la buget sunt Agenția Națională de Integritate, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, Agenția Națională de Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați, Ministerul Educației și Cercetării, Secretariatul General al Guvernului, ANCOM, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației, Nuclearelectrica, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii de Dezvoltare Sud-Est, Institutul Oncologic „Prof. Dr. I. Chiricuța” Cluj-Napoca, Asociația Română pentru Transparență, Agenția Națională pentru Sport, Consiliul Concurenței și Societatea Română de Radiodifuziune. Valoarea totală a acestor contracte se ridică la 25.868.515,5 lei cu tot cu TVA.

A doua firmă parte la contract, aceeași situație

Celelalte două companii care participă, alături de IRES SA, la contractul proaspăt atribuit de către Agenția Națională de Administrare Fiscală au, de asemenea, sediul în Cluj-Napoca. Potrivit datelor furnizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), compania SC CC SAS SRL este deținută, în prezent, de Septimiu Alexandru Suciu, în calitate de unic asociat. De asemenea, compania SC Encore Research SRL o are drept unică asociată pe Alina Claudia Bîrsan.

În arhiva SEAP, SC CC SAS SRL figurează ca derulând și alte contracte cu instituțiile statului, cum ar fi cu Direcția de Asistență Socială Brașov, cu Ministerul Educației și Cercetării, cu Agenția de Plăți și Intervenție în Agricultură (APIA), cu Ministerul Justiției, cu Secretariatul General al Guvernului, cu Administrația Națională a Penitenciarelor, cu Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și cu Consiliul Superior al Magistraturii. 

În ceea ce privește compania Encore Research SRL, aceasta figurează numai ca participând la contractul atribuit, la finalul lunii trecute, de către ANAF.

Opt regionale ANAF, păzite de firme private, pentru 7,2 milioane de euro

O altă afacere pe care Agenția Națională de Administrare Fiscală a parafat-o recent se referă la încheierea a nu mai puțin de opt acorduri-cadru pentru prestarea unor servicii de pază, pentru o perioadă de patru ani, acorduri-cadru a căror valoare totală se ridică la 29.724.305,04 lei fără TVA, respectiv la 35.371.993 de lei cu TVA inclusă (7.218.759,8 euro).

Toate aceste acorduri-cadru au fost încheiate prin atribuire directă și au fost adjudecate de patru companii de profil. SC SGP Force Security și-a adjudecat, astfel, patru dintre contracte, în valoare totală de 13.940.710,1 lei cu TVA inclusă, bani pentru care va asigura paza și supravegherea sediilor sucursalelor regionale ale ANAF de la Brașov, Cluj-Napoca, Ploiești și Galați. Compania îl are drept asociat unic pe Ion Făget, din Târgu Jiu, fost șef al SRI Gorj.

Mai departe, paza sediilor sucursalei regionale a ANAF București a fost adjudecată de SC Intehra Guard, controlată de omul de afaceri Cornel Dinu, pentru 11.199.467,5 lei cu TVA inclusă. În ceea ce privește paza sediilor sucursalelor ANAF Timișoara și Craiova, aceasta va fi asigurată de compania TMG Guard SRL, pentru 7.028.354,4 lei fără TVA. Această societate este deținută de Victor Lucian Mecu, fiul lui Victor Nicolae Mecu, fost ofițer al Direcției Județene de Informații Gorj a SRI.

Iar paza pentru sediul Regionalei ANAF Iași a fost adjudecată de compania PSG One SRL, deținută de Cătălina Dumitriu, soția lui Sorin Costel Dumitru, fost director adjunct în cadrul ANAF.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button