Politică

AEP propune ca limita maximă care poate fi cheltuită de partide  să fie de 30% pentru mituirea presei

Autoritatea Electorală Permanentă propune modificarea legii finanțării partidelor politice, astfel încât acestea să nu poată cheltui mai mult de 30% din valoarea totală a sumelor primite de la bugetul de stat cu propaganda, se arată în proiectul de lege.

În ultimii ani principalele partide politice, PNL și PSD, au cheltuit din subvenția primită de la stat, fără a avea o limită impusă în lege, milioane de euro cu propaganda în presă în afara campaniilor electorale, cumpărând în acest fel tăcerea presei sau știri pozitive.

Proiectul de lege privind pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale va fi înaintat Guvernului, urmând să fie spus dezbaterii publice.

Redăm mai jos modificarera propusă de AEP:

Art. 25. – text nou
(1) Veniturile care provin din sume de la bugetul de stat pot avea următoarele destinații:
a) cheltuieli necesare funcționării partidelor politice, care includ: cheltuieli cu energia electrică, energia termică, combustibil, apă, salubritate; asigurări pentru clădiri proprii, în comodat sau închiriate și pentru mijloacele de transport proprii; chirii pentru sedii; impozite pe clădiri și mijloace de transport; lucrări de întreținere și reparații clădiri, mijloace de transport proprii și alte bunuri mobile și imobile; abonamente pentru publicații; servicii de poștă, curierat, telecomunicații, internet și IT; obiecte de inventar, furnituri de birou, materiale consumabile; piese de schimb, carburanți, lubrifianți, consumabile pentru mijloacele de transport proprii; comisioane bancare; servicii cu caracter administrativ-gospodăresc; servicii de pază, protecție și prevenirea și stingerea incendiilor; transport, cazare și alte drepturi bănești ocazionate de deplasări în țară și în străinătate ale membrilor; cotizații/contribuții datorate organizațiilor politice internaționale la care este afiliat partidul politic; comandarea de sondaje de opinie, studii, cercetări sociologice; consultanță politică; consultanță juridică; onorarii avocați, notari, executori judecătorești și experți; taxe notariale, taxe de timbru judiciar, taxe mărci înregistrate; servicii specializate cu caracter financiar-contabil; servicii de audit; servicii prestate de societăți specializate sau de personal calificat în domeniu pentru punerea în aplicare a legislației în vigoare privind protecția datelor cu caracter personal; organizarea de activități cu caracter politic; cheltuieli cu instruiri electorale ale membrilor efectuate de către organisme certificate; indemnizații ale reprezentanților în organismele electorale; despăgubiri, amenzi, confiscări, penalități, dobânzi sau majorări de întârziere; alte cheltuieli necesare desfășurării activității partidelor politice;
b) cheltuieli de personal ale partidelor politice și cheltuielile aferente plății drepturilor de proprietate intelectuală, care includ: salarii și drepturi bănești asimilate acestora, stabilite prin negociere în conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv impozitele și contribuțiile aferente drepturilor salariale, reținute la sursă; servicii de medicina muncii și protecția muncii pentru salariați; drepturi de autor și drepturi conexe; înregistrarea, reînnoirea și modificarea mărcilor;
c) cheltuielile partidelor politice pentru publicitate;
d) cheltuielile partidelor politice pentru finanțarea campaniilor electorale și a campaniilor pentru referendum, în condițiile prezentei legi.

(2) Eficiența și oportunitatea cheltuielilor efectuate din sume de la bugetul de stat se stabilesc de organele de conducere ale partidelor politice, potrivit statutului lor și dispozițiilor legale, cu încadrarea în următoarele limite maxime:
a) 60% din valoarea totală a sumelor de la bugetul de stat disponibile în anul fiscal respectiv pentru cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. a);
b) 30% din valoarea totală a sumelor de la bugetul de stat disponibile în anul fiscal respectiv pentru cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. b);
c) 30% din valoarea totală a sumelor de la bugetul de stat disponibile în anul fiscal respectiv pentru cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. c);
d) 50% din valoarea totală a sumelor de la bugetul de stat disponibile în anul fiscal respectiv pentru cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. d).

Context

Site-urile antena3.ro, digi24.ro, realitateaplus.ro, rtv.ro, b1tv.ro, hotnews.ro, dcnews.ro, stiripesurse.ro, newsweek.ro au încasat bani publici de la PNL sau PSD, arată o investigație publicată la jumătatea lunii septembrie de Cristian Andrei pe Europa Liberă. Plățile s-au făcut, uneori, prin intermediul unor agenții, iar contractele sunt confidențiale.

PSD și PNL au aruncat în piață peste 10 milioane de euro pentru presă și propagandă, în primele șapte luni din 2022, potrivit datelor consultate de Europa Liberă. Banii vin direct de la bugetul de stat, iar marile partide îi folosesc pentru a cumpăra articole pozitive. Conducerile ambelor formațiuni refuză, în mod oficial, să dezvăluie spre ce site-uri se duc banii publici.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button