Acum 40 de ani, România producea un avion de pasageri cu reacție. Acum, Romaero nici nu mai are dreptul să repare aeronave
Cu 40 de ani în urmă, în august 1982, de pe porțile Întreprinderii de Avioane București, actualul Romaero, ieșea primul Rombac 1-11, primul avion de pasageri cu reacție românesc, produs sub licență britanică Bac 1-11. În 2022, Romaero nu mai are nici dreptul să repare aeronave.
Botezat „YR-BRA”, primul avion de pasageri mediu curier românesc cu reacție Rombac 1-11, aeronavă construită sub licență britanică BAC 1-11, un model proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de British Aircraft Corporation, a fost prezentat fostului dictator Nicolae Ceaușescu, oficialităților de la București și presei în data de 27 august 1982.
Rombac 1-11 „YR-BRA” a efectuat primul zbor oficial de prezentare pe 20 septembrie 1982, iar zborul inaugural cu pasageri a avut loc pe 28 ianuarie 1983, pe ruta București – Timișoara. Apoi, pe 23 martie 1983, primul avion de pasageri cu reacție românesc și singurul produs în Europa comunistă, cu excepția URSS, a ajuns și la Londra.
Proiectul Rombac avea în plan realializarea a 80 de aeronave Rombac 1-11, dar nu au fost produse decât 9 unități. Toate aparatele au fost cumpărate de Tarom și Romavia, ulterior fiind operate și de alte companii din diferite țări, precum Istanbul Airlines, London European Airways, Air Memphis, Aero Asia International sau JAT Airways.
Fiind produs pe baza aeronavei BAC One-Eleven, care a fost proiectată la începutul anilor 1960, Rombac 1-11 beneficia, evident, de o tehnolgie deja învechită în 1982. Iar în anii 1990, când BAC-ul One-Eleven original deja avea spre 30 de ani de la primul zbor, avionul românesc a început să fie interzis pe aeroporturile din Europa. Motivul? Zgomotul prea puternic al motoarelor sub licență Rolls-Royce. Și modelul britanic a avut aceeași soartă.
Prin urmare, Tarom și Romavia au vândut sau închiriat avioanele Rombac 1-11 către diverse companii aeriene din Orientul Mijlociu, Asia și Africa. De exemplu, în anul 2002, un Rombac 1-11 era încă operat de Air Memphis în Egipt, potrivit Wikipedia, iar airlinestravel.ro scrie că două Rombac 1-11 operau zboruri charter în Egipt chiar și în 2010.
Aeronava Rombac 1-11 era echipată cu două turboreactoare dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, cu factor de diluție mic, produse sub licență la Turbomecanica București, care dezvoltau o forță de tracțiune de circa 6.000 kgf.
Avionul avea o greutate maximă de 47.400 kgf la decolare și putea atinge o viteză de croazieră de 870 km/h. Putea transporta 119 pasageri, pe o distanță maximă de 3.500 de kilometri, iar echipajul era format din un pilot și un copilot.
Rombac 1-11 a fost construit în versiunea 1-11-560 (de 119 locuri), corespunzând variantei BAC One-Eleven 500. O a doua versiune, 1-11-495 (de 89 locuri), corespunzând variantei BAC One-Eleven 475, a fost, de asemenea, planificată, dar nu mai fost produsă.