Grevă la CFR: 266 de trenuri oprite! 80% dintre angajații CFR Infrastructură au salariul net de 2.600 de lei
Trenurile care urmau să sosească sau să plece din Gara de Nord înregistrează sute de minte întârziere de la declanşarea grevei. Cea mai mică întârziere a unor trenuri care urmau să sosească în Capitală este de 80 de minute, fiind trenuri aşteptate de la Piteşti, Braşov şi Craiova. Cea mai mare întârziere este de 130 de minute. În cazul trenurilor care pleacă din Gara de Nord, sunt înregistrate întârzieri între 40 şi 110 minute. Viorel Istrate, secretar general al Federaţiei Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane, a admis că este haos în Gara de Nord ca urmare a grevei, dar a subliniat că haosul generat de lipsa de investiţii la CFR este şi mai mare.
Blocul Național Sindical anunță că 17.000 de angajați CFR susțin greva de avertisment, iar în acest moment 266 de trenuri, de călători, private și de marfă au fost oprite din circulație.
COMUNICAT
Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane organizează, vineri, o grevă de avertisment, sindicaliştii atrâgând atenţia asupra problemelor sistemice cu care se confruntă. Protestul are loc între orele 07.00 şi 09.00, interval în care trenurile nu vor circula. La grevă participă majoritatea angajaților de la CFR Infrastructură, companie a statului român, cu datorii de circa un miliard de lei la buget,
Vasile Istrate, unul dintre liderii sindicatului, a declarat vineri la Radio România că 80% dintre angajații CFR Infrastructură au salariul net de 2.600 de lei, iar compania CFR Infrastructură nu are nici acum bugetul aprobat pentru anul 2023, ceea ce face imposibilă orice investiție.
Ca rezultat al grevei, toate trenurile de călptori și de marfă, private sau ale companiilor de stat, să nu circule în intervalul 7-9.
CFR a anunţat, joi, că angajaţii CFR Călători nu vor lua parte la greva de avertisment, iar dacă protestul anunţat de una dintre organizaţiile sindicale va afecta parte din garniturile de tren, călătorii pot solicita rambursarea cotravalorii biletului.
”Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane, cea mai mare şi mai reprezentativă organizaţie sindicală a ceferiştilor din România, afiliată la Blocul Naţional Sindical, anunţă public că în data de 15 septembrie 2023 va declanşa o grevă de avertisment care are scopul de a atrage atenţia asupra impasului în care s-a ajuns în ceea ce priveşte dialogul social dintre ceferişti şi stat”, au transmis, marţi, sindicaliştii, într-un comunicat de presă.
Aceştia precizează că toate etapele declanşării conflictului de muncă au fost depăşite.
”Constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorităţi formulată cu claritate şi public de către lucrătorul feroviar”, au mai transmis sindicaliştii.
Aceştia precizează motivele pentru care au decis să organizăm greva de avertisment din 15 septembrie:
– Lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
– Lipsa finanţării strategice şi coerente a căii ferate.
”Pentru readucerea structurii feroviare româneşti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de ţară corect coordonat cu structurile europene şi finanţat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanţat, iar deschiderea unor şantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul ţării”, au transmis sindicaliştii.
– Lipsa de investiţii în material rulant de calitate, modern
”Nu există un plan de investiţii solid în ceea ce priveşte înlocuirea completă a parcului de locomotive şi vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii, cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiţii. Politicienii aflaţi în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să ştie că excepţiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiţionat, nu rezolvă problema”, se mai arată în comunicatul de presă emis de sindicalişti.
– Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti.
”Se aminteşte din ce în ce mai rar că în astfel de condiţii de salarizare, dar mai ales având în vedere relaţia greşită care se construieşte între management şi lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unităţi strategice pentru economia româneasca, vor rămâne fără angajaţi”, arată sindicaliştii.
Potrivit acestora, deficitul de angajaţi depăşeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
– Probleme din ce în ce mai multe şi nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar
”Trebuie doar să mai amintim despre condiţiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalaţii, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile. Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigenţele siguranţei circulaţiei feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii şi improvizaţiilor inginerilor şi lucrătorilor feroviari”, au mai precizat sindicaliştii.