Creșterile de prețuri sunt, de fapt, o speculă și au o mică legătură cu războiul din Ucraina
Alimentele de bază, produsele pe care le găsim cel mai des în coşul de cumpărături, mai exact bunurile de stictă necesitate, s-au scumpit de mai multe ori în ultimul an, creşterea cumulată a preţului ajungând la 30-50%, arată datele ZF pe baza informaţiilor publice şi a celor de la INS. Acest galop a avut loc între august 2021 şi august 2022, deci într-o perioadă în care preţul la energie – factorul invocat de cei mai mulţi jucători din întreaga lume – a fost plafonat în România. Mai mult, în industria alimentară el rămâne plafonat.
Chiar şi aşa, atât retailerii cât şi producătorii vorbesc de scumpiri aproape lunare. La întrebarea de ce cresc atât de mult preţurile, ei aruncă vina dintr-o ogradă în alta, retailerii zic că majorările vin de la producători, fără ca ei să adauge ceva peste, în timp ce jucătorii din industria alimentară afirmă că şi ei sunt copleşiţi de scumpirile ce vin pe lanţ, de la producătorii de materii prime, utilităţi sau carburanţi. Este interesant însă că toţi recunosc că există şi o componentă speculativă în aceste majorări de preţuri.
„Unele materii prime nu au nicio treabă cu războiul din Ucraina, eu zic că este o speculă generalizată, iar noi suntem nişte jucători care trebuie să trăim în acest mediu“, spunea recent Ioan Stânea, fondatorul Pan Food, unul dintre cei mai mari jucători locali de pe piaţa de dulciuri. Producătorul de dulciuri a majorat în ultimul an preţurile cu circa 25%, însă costurile cu materiile prime s-au dublat sau chiar triplat.