Drumuri marca UDMR: Drum modernizat cu bani europeni de CJ Covasna, făcut praf la niciun an de la asfaltare
Cum se sfărâmă asfaltul de Covasna proaspăt turnat, şi cum se transformă în câmp de cartofi. Cine-i vinovat?
Cum la noi toate marile investiţii se anunţă şi se finalizează în campanie electorală, Sándor Tamás, președintele Consiliului Județean Covasna, a anunțat reconstruirea drumului care trece prin pasul Hatod în septembrie 2020.
În filmuleţul electoral el afirma hotărât: „Am promis. Acum facem!”
„Acum”-ul din campania electorală a durat un an, fiindcă în anul respectiv n-au reuşit să facă altceva decât să desfacă asfaltul pe-alocuri, pe o bandă de circulaţie şi să lase totul aşa peste iarnă.
Conducătorii auto s-au plâns că se îneacă în noroi, astfel că într-un filmuleţ publicat pe Facebook în vara următoare, în iunie 2021, Sándor Tamás a recunoscut că oamenii au dreptate, şi a promis că până la sfârşitul lunii august vor reasfalta drumul peste Hatod.
A urmat un august plin de reclame pe pagina preşedintelui consiliului judeţean. Un nou „Am promis. Acum facem!”, urmat de un „Progresăm!” şi de un „Am promis. Am făcut!”
Tamás a afirmat în această postare că „Acest drum nu a mai fost niciodată așa!”. Și are dreptate însă nu în sensul bun.
Oamenii au semnalat că drumul e mai îngust în curbe decât era cel vechi, chiar dacă s-a promis unul mai lat. Preşedintele CJ a promis într-un alt filmuleţ că vor face totul să lărgească drumul în curbe.
Totul părea frumos, până în iarnă, când asfaltul nou-nouţ, de doar câteva luni s-a făcut brânză pe kilometri întregi. Drumul, care prima dată a ţinut 75 de ani, după aia 50, acum a cedat după trei luni.
Secuii, mari producători de cartofi, făceau mişto pe Facebook că Tamás a transformat drumul vechi de 125 de ani într-o parcelă de cartofi.
Preşedintele CJ a tăcut lung despre această problemă, până în august, când a anunţat că constructorul va reface porţiunile afectate, va schimba fundaţia drumului unde trebuie, şi va turna din nou asfalt. Asta s-a şi întâmplat parţial. Conform unui muncitor al firmei de construcţii lucrările de refacere a asfaltului de pe Hatod s-au terminat de câteva săptămâni.
Am mers pe teren să vedem ce s-a refăcut şi cum s-a refăcut. Se poate vedea şi din poze, pe serpentinele Hatodului covorul asfaltic s-a refăcut în proporţie de cel puţin 50%.
Pe sectoarele de drum unde nu s-a schimbat asfaltul, suprafaţa asfaltului turnat în urmă cu un an prezintă o reţea deasă de crăpături. O sursă de-a noastră, expert în construcţii de drumuri ne-a declarat că drumul s-a deteriorat probabil în mare parte din cauza fundaţiei necorespunzătoare. Acest fenomen, când asfaltul prezintă o reţea de crăpături se numeşte faianţare, şi indică o problemă a fundaţiei.
Dacă lucrările de refacere a drumului s-au terminat, dar totuşi asfaltul de anul trecut e faianţat, atunci înseamnă că sub acel asfalt n-au reparat fundaţia drumului, cum a promis preşedintele CJ. Şi probabil nici sub petecele de asfalt refăcute. Asta înseamnă că în curând se va mai tăia încă o dată asfaltul, se va reface fundaţia şi se va turna asfaltul încă o dată? Cât costă reasfaltările acestea repetate şi cine va suporta costul lor?
Am trimis aceste întrebări şi multe altele Consilului Judeţean Covasna, constructorului Morani Impex din Zărneşti şi dirigintelui de şantier You Leep Group din Braşov.
Am mai vrut să aflăm de la ei dacă s-a lucrat şi la fundaţia drumului în vara asta sau doar la asfalt; cum văd ei, din ce motive s-a stricat drumul aşa de repede; dacă au făcut teste şi care a fost rezultatul acestora; din vina cui au apărut aceste probleme; ce garanţii sunt că n-o să mai apară aceste probleme în anii viitori, sau chiar după expirarea termenului de garanţie; dacă fundaţia drumului şi asfaltul va mai fi refăcut pe pasul Hatod în cadrul acestui proiect, sau starea actuală a lucrărilor poate fi considerată cea finală.
Nici unul dintre cei trei nu au răspuns la întrebări.
I-am mai întrebat şi când preconizează că se va finaliza proiectul. Dat fiind faptul că în cadrul acestui proiect finanţat cu 83 de milioane de lei din POR 2014-2020, data finalizării proiectului care apare pe panouri este 31 decembrie 2021.
Acum suntem în septembrie 2022 şi se lucrează la foc redus la nişte poduri, dar mai au destul şi de asfaltat şi de făcut şanţuri. Și apropos de şanţuri: pe serpentinele Hatodului am observat, că în unele locuri, unde drumul s-a distrus foarte tare şi a trebuit reasfaltat total, nu sunt deloc şanţuri sau sunt doar şanţuri mici, săpate în pământ, nebetonate.
Pozele de mai sus sunt făcute la km 5+500 şi km 5+400. Se vede clar că nu există acolo şanţ betonat.
Dacă ne uităm în documentaţia proiectului, la piesele desenate se vede că pe această porţiune este prevăzut şanţ pe ambele părţi ale drumului. Dacă cautăm profilul transversal corespunzător, vedem că pe porţiunile de drum din pozele de mai sus ar trebui să avem şanţ din beton, gros de 10 cm.
Am întrebat sursa noastră, specialist în construcţii de drumuri, dacă nu trebuia realizat şanţul de beton înainte de turnarea asfaltului. El spune clar: la toate lucrările primul pas este îndepărtarea apei, adică şanţul. Doar după aceea poate urma asfaltarea.
Deci cineva s-a grăbit. Cine? N-am primit răspuns la întrebarea pusă celor trei părţi: cine e de vină pentru această situaţie?
Managerul judeţului ne dă însă răspunsul într-un articol (https://www.3szek.ro/load/cikk/151254/csapnivalo-allapotban-a-hatodi-ut-mentenek-a-menthetot) dintr-un ziar local: el pasează responsabilitatea populaţiei, care n-a avut răbdare ca fundaţia să se aşeze şi a pus presiune pe politicieni, care au grăbit constructorul.