Școala online – o soluție pentru a evita răspândirea virusului. Dar cât de eficientă este și câți copii nu au infrastructura necesară pentru a se „conecta” la educație
Știm cu toții că sistemul de învățămât românesc cu era pregătit să devină online. În primul rând pentru că mulți copii nu au internet, nu au telefon, nu au un calculator. Au văzut, poate, doar la școală. În al doilea rând, mulți profesori nu au utilizat în viața lor vreo aplicație prin care să se conecteze cu un număr mare de persoane. Astfel, avem elevi care sunt privați de dreptul la educație. Se pare că au devenit o cantitate neglijabilă pentru că nici până acum, după mai bine de 6 săptămâni de la suspendarea cursurilor, nu am văzut o soluție pentru aceștia.
Ca urmare a semnalelor de alarmă trase de nenumărate asociații de elevi, nu se va reveni la ore și cursuri în acest an școlar. Posibil din septembrie. Dar cu ce risc? Ne este greu să credem că până atunci virusul va dispărea și vom reveni la normal. Nimic nu va mai fi la fel. Va trebui să ne adaptăm. Școala de acasă și muncă de acasă pentru cine are un job care poate fi realizat și din astfel de condiții.
Investiții în dispozitive care, după temperatura corpului să poată detecta dacă persoana este infectată sau nu, dispozitive instalate la intrarea în instituțiile publice, în companiile cu număr foarte mare de angajați etc. pentru că nu vom putea la nesfârșit să stăm acasă. Coronavirusul ne-a arătat cât de nepregătiți suntem. Chiar dacă se știa deja de el. Tot nepregătiți ne-a prins. Sperăm că vom învăța să ne adaptăm și de acum încolo să luăm măsurile necesare pentru a nu se agrava și mai mult situația.
Un profesor de matematică, cu o vechime în domeniul educației de peste 35 de ani, din care 12 ani în calitate de director spune că Reluarea cursurilor în unitățile de învățământ nu se poate face mai devreme de luna septembrie, și atunci, cu prudență.
Acesta spune următoarele despre reluarea cursurilor după ieșirea din starea de urgență:
„1. Reluarea cursurilor în unitățile de învățământ nu se poate face mai devreme de luna septembrie, și atunci, cu prudență. Motivul? Protecția elevilor, a familiilor lor și a cadrelor didactice. Școlile pot asigura igiena corespunzătoare a spațiilor, în cele mai multe cazuri. Măști? Zilnic, pentru toată lumea, mă îndoiesc că pot asigura… Și chiar dacă ar fi posibil: copiii, mai ales cei mici, vor să se atingă, vor să te atingă. Aleargă, se joacă împreună. Nu poți să-i strunești, orice ai face! Să nu-mi spuneți că vor alerga cu masca pe figură… Un singur copil transmițător, poate aduce boala în familiile altor câteva sute, la părinți, la bunici. O poate transmite și cadrelor didactice. Astfel, în doar câteva zile, obținem o țară de infectați, cu lucrurile scăpate de sub control!
2. Finalizarea anului școlar se poate face ușor, ca excepție: mediile pe semestrul II se încheie cu o notă, cu două, fără teză. Acolo unde elevul nu are nici o notă, se poate dubla media pe primul semestru sau se poate găsi o formulă viabilă.
3. Examenele de evaluare Națională sau Bacalaureat trebuie suspendate în acest an. Media de admitere se poate lua făcând media ultimilor 4 ani.
4. Predarea conținuturilor.
Școala online este bună. Bună ca să țină copiii ocupați pe timpul pandemiei. Dar este ea, oare, eficientă? Am putut ține lecții digitale cu elevii și înainte. Am creat în acest sens blogul de resurse și pagina de facebook. Ca să poți ține o lecție de calitate online, trebuie să o pregătești 2-3 zile. Și tot nu poți fi sigur că ajunge acolo unde trebuie. Personal, consider că lecțiile digitale sunt doar un adjuvant pentru lecțiile clasice. O completare, pentru mai buna înțelegere a lucrurilor. Blended-learning. Câți dintre profesori pot ține lecții de calitate online? Cu feedback, cu tot? Câți elevi au infrastructura pentru a participa la acestea? Nu cumva există o mare discriminare aici? Câți elevi participă la lecții, chiar dacă au infrastructura necesară? Chiar dacă ordinul de ministru instituie obligații, pentru cadrele didactice, pentru părinți, pentru elevi, nu spune ce se întâmplă în caz contrar! În timpul comunismului, mergeam cu elevii în practică agricolă cam 2 luni. Noi, profesorii, puteam să restructurăm materia în așa fel încât să parcurgem cu bine, eficient, toate conținuturile. Eu însumi sunt produsul unui astfel de învățământ! Iată că putem face și acum asta: în noul an școlar, putem relua conținuturile care nu au fost predate acum! Mai ales că avem 25% ore la dispoziția profesorului. Va fi ceva mai dificil, dar nu imposibil! Am încredere că se poate!
5. Acesta este un punct de vedere personal. Se poate completa și cu alte idei. M-aș bucura să ajungă și la minister și la guvern. Stimați părinți! Sănătatea copiilor e mai presus de orice! Luptați pentru asta. Conținuturile școlare se pot recupera. Viața și sănătatea, nu!”