Deputat AUR: Titularizarea pe perioadă determinată, între voință politică și realitatea școlii românești
Deputatul AUR Cristian-Daniel Ivănuță avertizează asupra faptului că îmbunătățirea calității actului didactic se face prin alocarea celor 6% din PIB pentru educație, aceasta fiind singura soluție reală și eficientă. Declarația a fost făcută în contextul în care actualul ministru al Educației consideră că titularizarea pe perioadă determinată va duce la creșterea performanței profesorilor, ceea ce este o gravă eroare.
Ivănuță consideră că această decizia arată lipsa de viziune managerială a ministrului Sorin Cîmpeanu, titularizarea și perfomanța cadrului didactic fiind „teme destul de sensibile în noul context creat de scăderea numărului de elevi în școală, a promovării noii școli de tip online, de fapt o pseudo-școală, a demotivării absolvenților care-și doresc urmarea unei cariere didactice, din cauza lipsei de atractivitate pentru o astfel de profesie”.
Adevărata cauză a lipsei de performanță din educație este subfinanțarea sistemului de învățământ de-a lungul a 30 de ani, precizează deputatul AUR, „atât la nivel de infrastructură cât și al resursei umane, trecerea la sistemul Bolgna, prin promovarea concursului de dosare în detrimentul admiterii la facultate, sistem care a impus pe lângă locurile bugetate și apariția celor cu taxă și a finanțării per student evident că și-au pus amprenta asupra calității resursei umane ce a optat pentru o carieră didactică.”
În plus, Cristian-Daniel Ivănuță identifică cel puțin două probleme ce pot apărea dacă se implementează acestă decizie:
- pentru foarte mulți profesori examenul de titularizare și titularizarea ca proces nu pot fi niciodată realizate în adevăratul sens al termenului. Este vorba mai ales despre profesorii care au câte o oră pe săptămână. Sunt voci în rândul cadrelor didactice care solicită anularea examenului de titularizare pentru cei care l-au dat deja de peste trei ori și au obținut note peste 7, numai că acest lucru este mai greu de pus în practică. Poți ocupa un post titularizabil numai dacă acesta există, asta dacă nu ești oarecum forțat să accepți unul cu viabilitate sub patru ani. Dacă nota este peste șapte și rezultatele în școala respectivă sunt foarte bune, poți primi continuitate pe post de la un an la altul, pe o perioadă de trei ani.
- o altă situație des întâlnită este aceea în care catedre ocupate de titulari în mediul rural sunt rezervate pe mai mulți ani datorită detașării acestora la școli din mediul urban sau mai apropiate de domiciliu, notează deputatul AUR.