Economie

Obiceiurile de consum din anii ’90 reapar: Românii renunță la telefoane și laptopuri

Inflația și presiunile economice resimțite în ultimul an influențează tot mai puternic obiceiurile de consum ale românilor. În plin sezon al reducerilor de Black Friday, interesul clienților s-a mutat vizibil către produse de bază, precum îmbrăcăminte și încălțăminte, în detrimentul achizițiilor tehnologice sau al aparatelor electrocasnice, potrivit unei analize realizate de economistul Adrian Negrescu.

„Cum bani sunt tot mai puțini, au uitat de achizițiile de telefoane, de tablete, de frigidere și alte lucruri și s-au îndreptat spre lucrurile care țin de viața de zi cu zi. Interesul a fost foarte mare ca niciodată, site-urile au fost luate cu asalt de oameni. Însă vânzările în volume au fost sub potențial, iar motivele țin de scăderea puterii de cumpărare și de aceste tendințe ce aduc aminte de anii ’90, cu bune și cu rele. În vremurile alea, oamenii erau mult mai săraci și conta mai mult cu ce se îmbracă, ce parfum își cumpără decât cu ce telefon, laptop sau cine știe ce achiziție de lux pozează”, a transmis economistul luni, 24 noiembrie.

Analiza indică faptul că românii vizitează tot mai des magazinele, însă cumpără în principal atunci când găsesc reduceri substanțiale. Negrescu estimează că această tendință se va accentua în perioada sărbătorilor de iarnă, odată cu presiunea suplimentară asupra bugetelor familiale.

„Să vede deja că românii au ajuns să meargă la hipermarket ca la muzeu. Mai mult admiră produsele și cumpără doar după promoții, după preț, mai puțin după calitate. Iar acest fenomen îl vom vedea, cel mai probabil, și de sezonul de shopping de Crăciun. Cadouri mai ieftine, mai puține, o masă de Crăciun mai austeră ca niciodată, cu achiziții la suta de grame. Hipermarketurile au înțeles asta, dovadă că vin cu tot mai multe promoții, cu discounturi și artificii de marketing menite să le susțină vânzările”, mai arată Negrescu.

Specialistul avertizează că platformele chineze de comerț online își vor consolida și mai mult poziția pe piața românească, profitând de preferința consumatorilor pentru prețuri cât mai mici. În acest context, retailerii români ar putea pierde o parte importantă din vânzări.

„Sper ca și firmele românești din sectorul comerțului online să înțeleagă aceste schimbări de comportament de consum și să caute soluții integrate care să îi facă măcar la fel de vizibili precum chinezii de la Temu, Shein, Ali Express cei care, prin produsele extrem de ieftine pe care le vor promova agresiv în perioada următoare, vor lua mare parte din banii românilor. O problemă pe care nici măcar taxa pe colete, ce ar putea să intre în vigoare de la 1 ianuarie, nu o va putea rezolva. Soluția este că încercăm, prin orice metode, să stimulăm comerțul online românesc, să ajutăm firmele autohtone, să protejăm locurile de muncă, lanțurile de distribuție locale. Altfel spus, chiar dacă sună deja desuet, să cumpărăm românește, de la producători și comercianți români”, a adăugat specialistul.

Fenomenul descris de economist ar putea redesena piața de retail în perioada următoare, pe fondul unei populații tot mai atente la preț și a unei competiții tot mai puternice din partea platformelor internaționale.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button