Bolojan pregătește desființarea companiilor de stat: plan dur pentru economia României

Premierul Ilie Bolojan a anunţat că pregăteşte o listă cu firme de stat falimentare ce vor fi lichidate, inclusiv CFR Marfă , într-un efort de reducere a pierderilor bugetare şi de „curăţare” a ceea ce el a numit „găuri negre” ale economiei. Măsura survine în contextul în care românii resimt deja austeritatea, iar statul are deficit ridicat.
Într-un interviu acordat recent, Ilie Bolojan a declarat că Guvernul va anunţa săptămâna viitoare lista companiilor de stat care vor fi lichidate. Motivaţia oficială: „în companiile unde sunt pierderi cronice, unde pasivul este mult mai mare decât activul, să finalizăm procedurile de lichidare, aceste companii care sunt, de fapt, o gaură neagră … companiile de stat trebuie lichidate, o parte dintre ele”.
Printre firmele vizate se numără CFR Marfă, companie cu pierderi semnificative: date publice indică faptul că datoriile sale se ridică la miliarde de lei, iar cifra de afaceri şi profitabilitatea scad de ani de zile. „Este una dintre companiile care va intra în lichidare, cu siguranţă”, a afirmat premierul.
Criticii însă atrag atenţia că demersul riscă să aibă consecinţe sociale dure: pierderi de locuri de muncă, servicii publice afectate şi un transfer al costului austerităţii către cetăţeni. În condiţiile în care salariile şi pensiile rămân în mare parte îngheţate, iar preţurile continuă să crească, măsura pare să vină într-o perioadă extrem de sensibilă pentru populaţie.
Pe de altă parte, Guvernul justifică intervenţia prin necesitatea respectării condiţiilor din programul Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) şi prin reducerea cheltuielilor publice excesive. „Avem aproape 50 de companii încă în care nu sunt respectate procedurile de desemnare a conducerii (…) aici lucrăm pe două componente: (…) pe de-o parte, pentru ca în companiile unde sunt pierderi cronice (…) să finalizăm procedurile de lichidare”.
În concluzie, planul lui Bolojan poate fi descris ca o reformă masivă a sectorului public industrial/stat, dar implementarea va fi urmarea cea mai dificilă: cum vor fi administraţi angajaţii, ce se întâmplă cu serviciile furnizate şi cum va fi justificată social această decizie rămân întrebări deschise în faţa unei populaţii deja afectate de criză.