Bulgaria primește gratuit șapte nave anti-mină, România plătește sute de milioane pentru doar două

În timp ce Bulgaria își întărește flota navală cu șapte nave vânătoare de mine primite gratuit din Belgia și Olanda, România a cheltuit circa 150 de milioane de euro pentru achiziția a doar două nave second-hand din Marea Britanie. Diferența de strategie ridică semne de întrebare cu privire la modul în care autoritățile române gestionează resursele destinate apărării la Marea Neagră.
Bulgaria face un pas uriaș în modernizarea capacității sale de luptă anti-mină, după ce Belgia și Olanda au decis să îi transfere gratuit șapte nave vânătoare de mine din clasa Tripartite. Navele, construite în anii ’80, vor fi modernizate pentru suma de doar 24 de milioane de euro, bani pe care Sofia îi va plăti pentru punerea în funcțiune și mentenanța ulterioară. În plus, Bulgaria va primi și piese de schimb, precum și un simulator tactic, consolidându-și astfel poziția strategică în regiunea Mării Negre.
În contrast, România continuă să rămână în urmă. În ultimii ani, Forțele Navale Române s-au bazat aproape exclusiv pe patru dragoare maritime învechite din clasa Musca și pe un puitor de mine din clasa Coșar. În locul unui parteneriat avantajos, similar celui obținut de Bulgaria, România a ales să cumpere, pentru aproximativ 150 de milioane de euro, două nave vânătoare de mine din clasa Sandown din Marea Britanie. Prima navă, „Sublocotenent Ion Ghiculescu”, a ajuns în țară în 2023, iar a doua, „Căpitan Constantin Dumitrescu”, a intrat în serviciu în vara lui 2025.
Deși aceste nave britanice sunt modernizate și dotate cu tehnologii avansate, inclusiv sonar de ultimă generație și drone subacvatice SeaFox –, prețul ridicat plătit de România este greu de justificat, mai ales în contextul în care țări vecine, precum Bulgaria, reușesc să-și modernizeze flota fără costuri uriașe.
Această diferență evidențiază lipsa unei viziuni strategice a autorităților române, care par incapabile să fructifice oportunitățile oferite de partenerii NATO. În timp ce Bulgaria se pregătește să devină un actor important în lupta anti-mină din Marea Neagră, România rămâne cu o flotă modestă, obținută cu prețul unor investiții uriașe, care ar fi putut fi direcționate mai eficient.