România rămâne țara UE cu cea mai mare rată a mortalității în accidentele rutiere

La nivelul UE au murit anul trecut 19.800 de oameni în accidente rutiere, iar dintre aceștia, aproximativ 1.500 au fost în România, arată statisticile publicate de Comisia Europeană. România este țara cu cea mai mare rată a mortalității pe șosele, de aproape patru ori mai ridicată decât în Suedia (țara cea mai sigură).
Aproximativ 19.800 de persoane au fost ucise în accidente rutiere în UE anul trecut, o ușoară scădere de 3% în comparație cu 2023, ceea ce înseamnă 600 de victime mai puțin, se precizează într-un comunicat al Comisiei Europene. În 2013 mureau peste 24.000 de oameni, iar în 2019, peste 22.700.
- Față de 2023, când în România au murit 1.545 de oameni în accidente rutiere, numărul de decese a fost cu 3% mai mic anul trecut. Au fost și țări cu scăderi mai mari de la an la an: Luxemburg (-31%), Lituania (-24%), Slovenia (-17%). În Franța numărul de victime a crescut cu 1%, iar în Estonia, cu 17%.
Dacă luăm ultimii șase ani, 2019 a fost anul cu cele mai multe victime în România, cu un total de 1.864 de oameni decedați pe șosele.
Dacă vorbim despre rata mortalității pe șosele, România stă cel mai rău din UE. Suedia și Danemarca rămân cele mai sigure țări în ceea ce privește siguranța rutieră, cu rate scăzute de mortalitate de 20 și, respectiv, 24 de decese la un milion de locuitori. Dintre țările non-UE, Norvegia stă cel mai bine, cu o rată de 16 decese/milion de locuitori.
- România (77 decese/la un milion de locuitori) și Bulgaria (74) au încă cele mai ridicate rate ale mortalității, dar au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește reducerea deceselor rutiere, cu scăderi de peste 20% față de 2019.
Rate mari ale mortalității rutiere sunt și în Grecia, Croația, Portugalia și Letonia.
Media UE este de 44 de decese rutiere la un milion de locuitori.
Datele la nivelul UE arată că drumurile rurale continuă să reprezinte cel mai mare risc, 52% dintre decese având loc pe aceste drumuri. Majoritatea deceselor rutiere (77%) implică bărbați, în timp ce adulții în vârstă (peste 65 de ani) și tinerii (18-24 de ani) sunt utilizatori deosebit de vulnerabili ai drumurilor.
În ceea ce privește tipul de participanți la trafic, ocupanții autovehiculelor reprezintă cea mai mare parte a deceselor, urmați de motocicliști (20%), pietoni (18%) și bicicliști (10%).
Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pietonii, bicicliștii și motocicliștii, reprezintă aproape 70% din decesele din mediul urban, subliniind necesitatea urgentă de a îmbunătăți măsurile de siguranță pentru a-i proteja se spune în comunicatul UE.