EconomieInternațional

Boicotarea supermarketurilor ia amploare în Balcani: Vânzările au scăzut la jumătate

Un val de nemulțumire față de creșterea prețurilor a declanșat un boicot de amploare împotriva marilor lanțuri de supermarketuri din Balcani. Inițiat în Croația și extins rapid în Serbia, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Macedonia de Nord, protestul a dus la scăderi semnificative ale vânzărilor, unele magazine raportând pierderi de până la 50%. Un astfel de boicot este anunțat și în România, în perioada 10-16 februarie, vizate fiind supermarketurile: Lidl, Kaufland, Carrefour, Mega Image, Profi și Penny Market. „Cerem alinierea și egalitatea prețurilor și calității produselor cu cele din vestul Europei”, este mesajul care circulă pe rețelele de socializare.

content-image
  •  Călin Georgescu, a propus extinderea boicotului și în țara noastră. „Aș încuraja să facem un lucru similar. Poate pe data de 10 februarie, de exemplu. Să luăm alimente de la gospodăriile românești. Să nu intre oamenii în supermarketuri, ci doar să cumpere de la producători români”, a afirmat Georgescu, la postul Realitatea Plus.

Boicotul a luat naștere pe rețelele sociale din Croația, unde mii de consumatori au fost îndemnați să evite cumpărăturile în anumite zile pentru a transmite un mesaj clar împotriva prețurilor ridicate și a agravării crizei costului vieții.

„Este un semnal de alarmă pentru comercianți. Poate că impactul financiar nu este imediat, dar este un mesaj puternic: prețurile trebuie să scadă!”, a declarat Danko Horvat, un barman din Zagreb, care s-a alăturat protestului.

Conform autorităților fiscale croate, tranzacțiile din supermarketuri au scăzut cu 44% vinerea trecută, iar vânzările totale au înregistrat o scădere de 53%.

Mișcarea se extinde în regiune

Inspirate de exemplul croaților, grupuri de consumatori din Serbia, Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Macedonia de Nord au organizat acțiuni similare. Protestatarii cer măsuri concrete din partea guvernelor pentru a controla inflația și a proteja puterea de cumpărare a cetățenilor.

Boicotul a primit sprijin inclusiv din partea unor politicieni și oficiali de rang înalt. Premierul croat, Andrej Plenkovic, a declarat că acțiunea consumatorilor este „un mesaj important și articulat”. În Muntenegru, premierul Milojko Spajić a mers și mai departe, anunțând public că susține protestul și că se alătură inițiativei.

Reacțiile autorităților și ale comercianților

În fața boicotului, guvernele din regiune au început discuții cu reprezentanții retailerilor și ai organizațiilor pentru protecția consumatorilor, încercând să găsească soluții la problema prețurilor ridicate. Cu toate acestea, scepticismul rămâne ridicat, iar protestatarii avertizează că vor continua acțiunile dacă nu vor fi luate măsuri concrete.

Boicot de o săptămână în România

Un astfel de boicot este anunțat și în România săptămâna viitoare. „Cerem alinierea și egalitatea prețurilor și calității produselor cu cele din vestul Europei”, este mesajul care circulă pe rețelele de socializare

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button