Arhivele Naționale pot crește după bunul plac tarifele pentru adeverințele de vechime în muncă
Tarifele maximale pentru operațiunile de arhivă nu vor mai fi stabilitate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) ca până acum, ci de Arhivele Naționale, după adoptarea tacită în Parlament a unor modificări.
„Un subiect mai puțin cunoscut și aparent de un interes mai scăzut este reprezentat de modul în care a fost modificată Legea Arhivelor Naționale, fără nicio dezbatere publică, dar având un impact semnificativ asupra rolului, atribuțiilor și efectelor asupra operatorilor economici care prestează servicii arhivistice contra cost. Aceste tipuri de servicii sunt accesate, la un moment dat, de către fiecare dintre cetățeni, fie că vorbim despre înscrisuri din arhivă în legătură cu vechimea în muncă pentru stabilirea drepturilor de pensie, fie pentru acte de stare civilă sau acte de proprietate”, avertizează sindicatul Europol.
Până la ultima modificare survenită, tarifele pentru operațiunile de arhivă erau stabilite de către Casa Națională de Pensii Publice prin Ordinul 299/29.05.2023. La acest moment prin adoptarea tacită de către Parlament, fără o dezbatere publică, prin modificarea art. 29 alin. (3) din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996 republicată s-a statuat:
„Serviciile arhivistice prestate în condițiile alin. (1) de către operatorii economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naționale, după consultarea operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice”.
Practic, arată sindicaliștii, din acest moment angajaților din Arhivele Naționale li se atribuie întreaga responsabilitate a stabilirii cuantumurilor tarifelor, iar Casa Națională de Pensii dispare din peisaj și nu mai are nicio răspundere, cum a avut până la apariția noii modificări legislative.
„Evident, toate aceste responsabilități nu doar că nu au venit la pachet cu drepturi salariale aferente, ci nici măcar inechitatea salarială existentă din 2017 nu a fost rezolvată între angajații structurilor județene și a structurii centrale de conducerea Ministerului Afacerilor Interne. Este foarte interesant cum modificările asupra atribuțiilor angajaților Arhivelor Naționale se realizează de pe o zi pe alta, în timp ce discriminările salariale se reportează de la un an la altul, precizându-se că nu e facil să intervii legislativ”, susțin sindicaliștii.
Mai mult, angajații Casei Naționale de Pensii, indiferent că vorbim de structuri teritoriale sau nu, beneficiază de o salarizare corectă și echitabilă, în timp ce instituția Arhivelor Naționale a rămas singura instituție în care mai persistă discriminarea salarială între aparatul central și structurile teritoriale, deși angajații serviciilor județene au făcut demersuri începând cu luna ianuarie a anului curent pentru eliminarea inechităților, dar fără vreun rezultat favorabil.