Știrile 60m.RO

400.000 de euro pentru „consultanță”: România pregătește o achiziție controversată a Portului Giurgiulești

România se pregătește să plătească 400.000 de euro doar pentru servicii de consultanță în vederea achiziționării Portului Giurgiulești din Republica Moldova, deși acesta a fost cumpărat de BERD în 2021 pentru doar 1.000 de euro. Statul român intenționează să participe la o licitație organizată de BERD, fără implicarea directă a autorităților moldovene, ceea ce ridică serioase semne de întrebare legate de transparență și cheltuirea fondurilor publice.

România, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a decis să cheltuiască 2 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 400.000 de euro, pentru servicii de consultanță destinate unei tranzacții prin care se dorește achiziționarea Portului Internațional Liber Giurgiulești. Această sumă este destinată pregătirii unei eventuale oferte din partea Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APM SA), care va participa la o licitație organizată de BERD, actualul proprietar al portului.

Interesul României pentru port este motivat oficial de poziția sa strategică: Giurgiulești este singurul port al Republicii Moldova cu acces direct la Dunăre și, implicit, la Marea Neagră. Portul permite acostarea atât a navelor fluviale, cât și maritime, și se află la doar câțiva kilometri de granița cu România și Ucraina. Însă costul consultanței pentru o tranzacție încă incertă atrage atenția, mai ales în contextul în care BERD a cumpărat întregul pachet de acțiuni al portului în 2021 cu doar 1.000 de euro, într-o tranzacție despre care nu au fost publicate detalii oficiale.

Achiziția se va face prin participare directă la licitația BERD, fără implicarea guvernului moldovean, deși legislația din Republica Moldova prevede că orice tranzacție de înstrăinare a activelor portului trebuie să aibă acordul Executivului. Această omisiune ridică întrebări serioase cu privire la legalitatea și viabilitatea pe termen lung a achiziției pe care România o pregătește.

În același timp, istoricul portului este marcat de tranzacții opace, litigii judiciare și acuzații de fraudă. Potrivit mai multor surse din presă, Thomas Moser, fost administrator al companiei Danube Logistics și fost angajat BERD, ar fi preluat portul în mod fraudulos, achiziționând acțiunile cu doar 344 de dolari. Ulterior, BERD a preluat integral compania-mamă a portului pentru 1.000 de euro, ignorând faptul că acțiunile erau puse sub sechestru judiciar în Republica Moldova.

În timp ce România alocă sume considerabile doar pentru analiză și consultanță, fără garanția că va putea finaliza tranzacția, lipsa de transparență din jurul procesului riscă să transforme o posibilă investiție strategică într-un scandal public. Lipsa unei strategii clare de comunicare din partea Ministerului Transporturilor și a CN APM SA alimentează suspiciunile privind o potențială risipă de fonduri și implicarea într-o afacere cu fundal juridic incert.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button