Politică

Federaţia Naţională a Părinţilor: Modul în care debutează testarea elevilor riscă să genereze haos şi să devină un eşec

Federaţia Naţională a Părinţilor (FNP) consideră că modul în care debutează testarea elevilor cu teste pe bază de salivă riscă să genereze haos şi să devină un eşec, solicitând autorităţilor implicate în această procedură să clarifice mai multe aspecte, dar şi să fie lansate campanii de informare în rândul părinţilor.

Federaţia Naţională a Părinţilor a transmis, luni, printr-un comunicat de presă, că implementarea acestei testări provoacă încă neclarităţi.

“Federaţia Naţională a Părinţilor priveşte cu profundă îngrijorare modul în care debutează testarea periodică a elevilor cu teste noninvazive. O măsură ce ar fi trebuit să contribuie la prevenirea infectării cu Covid-19 în mediul şcolar riscă să genereze haos şi să devină un eşec. Aşa cum am subliniat în repetate rânduri, Federaţia Naţională a Părinţilor a susţinut permanent necesitatea testării periodice a elevilor şi personalului din unităţile de învăţământ, după modelul altor state europene unde măsura a fost implementată cu succes.Am salutat decizia de a se achiziţiona şi folosi, în unităţile de învăţământ, testele rapide antigen noninvazive prelevate din proba de salivă. Însă, deşi a trecut mai mult de o lună de la acel moment, implementarea acestei măsuri este incertă, procedura de testare, distribuirea testelor, urmărirea rezultatului testării etc încă provoacă neclarităţi”, se arată în comunicat.

Sursa citată menţionează că mai multe instituţii au fost implicate în acest proces, dar acestea par să nu înţeleagă importanţa colaborării şi a dialogului cu factorii implicaţi.

“Ministerul Educaţiei a solicitat achiziţionarea acestor teste, cerinţele de performanţă şi de reglementare au fost elaborate de Agenţia Naţională a Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale din România, licitaţia a fost organizată de ONAC, contractele au fost semnate de IGSU, instrucţiunea privind procedura de testare a fost elaborată de Ministerul Sănătăţii, modul de aplicare a procedurii a fost decis de şcoli, iar distribuirea lor se face prin implicarea IGSU, ISJ-urilor şi a cadrelor didactice. Avem o listă lungă de instituţii publice implicate în tot acest proces, instituţii ce par să nu înţeleagă importanţa colaborării interinstituţionale şi a dialogului cu toţi factorii implicaţi: cadre didactice, părinţi, elevi”, a mai transmis Federaţia Naţională a Părinţilor.

FNP a precizat că şcolile au fost nevoite să decidă ce se întâmplă cu aceste teste, în condiţiile în care nu au primit instrucţiuni clare de la autorităţi.

“O mare parte dintre consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ au fost nevoite să ia, peste noapte, decizia privind modul de folosire a testelor non invazive (în şcoală sau în familie), neavând la dispoziţie instrucţiuni clare, fără să aibă timp să elaboreze proceduri proprii, bine stabilite, privind distribuirea testelor către elevi, urmărirea administrării lor şi colectarea rezultatelor. Modul în care sunt ambalate aceste teste (în kit-uri de 25/50 buc) a generat din nou nemulţumiri în rândul cadrelor didactice care sunt puse în situaţia de a le reambala în kituri pentru uz individual.

Federaţia Naţională a Părinţilor şi-a arătat disponibilitatea de a sprijini informarea şi responsabilizarea părinţilor privind importanţa folosirii acestor teste şi necesitatea ca ele să fie administrate în mod corect şi transparent. Cu toate acestea, ministerele implicate nu au considerat necesară lansarea unei astfel de campanii, testele ajungând în şcoli fără ca toţi părinţii să conştientizeze importanţa aplicării lor şi să cunoască modul de utilizare a testelor”, a mai precizat sursa citată.

Federaţia Naţională a Părinţilor atrage atenţia că fără o procedură de implementare coerentă puţini elevi se vor testa, iar măsura nu va fi relevantă în combaterea pandemiei.

“Instrucţiunile privind utilizarea testelor prevăd, printre altele, că: ”se păstrează testele între +2 – +30°C, se utilizează caseta de testare imediat ce a fost scoasă din folia protectoare de aluminiu, se asigură permanent dezinfecţia mâinilor şi a suprafeţelor etc”. Reambalarea testelor în kituri pentru uz individual riscă să îi determine şi pe părinţii care sunt de acord cu testarea copiilor să refuze acest lucru, în lipsa unei garanţii că procedura a fost desfăşurată în condiţii de siguranţă. Transportul cutiilor cu teste între IGSU, ISJ-uri şi unităţile de învăţământ şi depozitarea acestora la temperaturi de sub 2 grade, le poate face inutilizabile.

De aceea, atragem atenţia că, fără o procedură de implementare coerentă, fără o aplicare unitară a testării (necunoscându-se numărul real de teste administrate şi rezultatul lor), cu un procent minor de elevi care se vor testa, măsura nu va avea nicio relevanţă în combaterea pandemiei”, a mai explicat FNP.

Federaţia Naţională a Părinţilor solicită Ministerului Educaţiei să clarifice modul în care a fost realizată procedura de testare de către Ministerul Sănătăţii, dar şi să comunice numărul unităţilor de învăţământ care au decis că testarea se va face în şcoală.

De asemnea, FNP mai cere Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale să precizeze modul în care testele, ambalate în kit-uri de 25/50 de bucăţi, pot fi distribuite către elevi, având garanţia că sunt respectate normele igienico-sanitare, dar şi Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate (ONAC) să clarifice dacă cerinţele minime prevăzute în caietul de sarcini cu privire la specificaţiile tehnice au fost respectate de către furnizorul testelor prin livrarea în kit-uri de 25/50 de bucăţi.

FNP mai solicită ONAC să ia măsuri pentru ca următoarele loturi de teste să fie livrate ambalate în kit-uri pentru uz individual, dar şi ministerelor Educaţiei şi Sănătăţii să înceapă campanii de informare în rândul părinţilor pentru informare şi responsabilizare.

“Federaţia Naţională a Părinţilor face APEL la dialog şi la responsabilitatea tuturor factorilor implicaţi: Ministerul Educaţiei, Ministerul Sănătăţii, cadre didactice, părinţi şi elevi pentru ca, ÎMPREUNĂ, să depunem toate eforturile ca testarea periodică a elevilor să aibă efectul scontat şi să nu se transforme într-un fiasco, într-o cheltuire inutilă a unei sume importante din bani publici! Testarea periodică a elevilor este o măsură ce poate contribui la prevenirea infectării cu virusul SARS-CoV-2 atât în mediul şcolar cât şi în comunitate. Având în vedere faptul că pandemia evoluează imprevizibil, este imperios necesar să depunem toate eforturile pentru a fi mult mai bine pregătiţi în faţa unor potenţiale noi ,,valuri” pandemice”, a mai transmis Federaţia Naţională a Părinţilor.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.
Back to top button