Politică

Știri pozitive la 1000 de euro bucata. Cum au creat PNL și România TV o fabrică de jurnalism la comandă

După ce v-am arătat care e prețul tăcerii în mass-media din România, astăzi ne concentrăm pe un caz punctual care ne dezvăluie prețul propagandei. Recorder a intrat în posesia unui contract în care sunt tranzacționate știri pozitive (advertoriale) pentru Partidul Național Liberal, relatează Recorder.

E vorba de peste o sută de articole publicate, anul trecut, pe site-urile redacțiilor România TV și Economica, ambele deținute de trustul controlat din umbră de oligarhul fugar Sebastian Ghiță. Niciunul dintre aceste articole nu are vreun marcaj care să avertizeze cititorii că este vorba de o știre plătită.

Printre documentele intrate în posesia Recorder se află inclusiv un tabel de monitorizare în care au fost trecute știrile plătite conform contractului. Au existat situații în care pe site-ul RTV s-au publicat chiar și opt știri plătite într-o singură zi. Sunt în special articole care conțin declarații ale unor lideri PNL de la acel moment (iunie 2021): Florin Cîțu, Ludovic Orban, Nicolae Ciucă, Rareș Bogdan, Ciprian Ciucu. Toate îi pun pe liberali într-o lumină bună, conținând promisiuni mărețe, atacuri la adresa dușmanilor politici sau afirmații despre cât de bine merg lucrurile în România guvernată de PNL.

Iată câteva dintre știrile care, conform documentelor obținute de Recorder, au fost plătite:

Contractul prin care s-a aranjat publicarea acestor știri este încheiat între RTV Properties Management, firmă din holdingul România TV, și Stalex PR, o firmă intermediar între PNL și trustul România TV. Stalex PR este deținută de Alexandru Nanu, un apropiat al lui Sebastian Ghiță. Stalex mai deține și un procentaj semnificativ din compania de afișaj stradal Euromedia, un important beneficiar de fonduri publice în timpul campaniilor electorale, când partidele plătesc ca să își expună afișele în toată țara.

În contract apare o sumă de 120.000 de euro + TVA pe care firma din holdingul România TV urma să o primească în schimbul advertorialelor nemarcate despre liderii PNL. De asemenea, într-o anexă a contractului se precizează că prețul achitat pentru fiecare articol este de 1.000 de euro +TVA, de unde se poate deduce că, numai în baza acestui contract, PNL a plătit, prin intermediarul Stalex, 120 de știri pozitive.

Partidul Național Liberal și premierul Nicolae Ciucă, actualul președinte al formațiunii, nu ne-au răspuns la solicitările de a comenta banii plătiți de partid către presă.

Am reușit, pe parcursul documentării, să ne întâlnim cu Ludovic Orban, cel care se afla în poziția de președinte al PNL în vara lui 2021, când a fost semnat contractul dintre Stalex și trustul RTV. Confruntat cu documentul, fostul președinte al PNL a afirmat că nu cunoaște situația cumpărării acestor știri pentru că nu se ocupa direct de banii alocați către presă.

Florin Cîțu, cel care i-a urmat lui Ludovic Orban în funcția de președinte al PNL și care apare în multe dintre știrile plătite publicate pe cele două site-uri din trustul România TV, s-a arărat surprins: „Știri pozitive despre mine!? Hai, fugi de-aici, m-ați făcut să râd. Nu cred că dădea Orban știri pozitive despre mine când el era președinte. M-ați făcut să râd cu știri pozitive despre mine, asta mi se pare genial. Cred că dacă faceți o evaluare pe tot anul o să vedeți miliarde de știri negative. În ce privește firmele care apar pe contractul de care-mi spuneți, nu cunosc în detaliu, dar când am devenit președinte PNL am preluat contractele de la vechea conducere și le-am dus mai departe pentru că nu le puteam opri. E posibil ca Dan Vîlceanu să știe mai exact situația firmelor”.

Dan Vîlceanu a fost secretar general al PNL în mandatulul lui Florin Cîțu. „Atunci când vorbeam de site-uri cu fetele de la contabilitate, noi foloseam numele postului, nu numele firmei prin care se dădeau banii. Nu știam că se numește Stalex la RTV sau altfel la Antenă. Deci nu mi-au rămas în cap numele firmelor”, ne-a explicat Vîlceanu.

Din partea site-ului România TV, care a publicat știrile plătite, am încercat să stăm de vorbă cu Mihai Oprea, coordonatorul editorial al platformei. Deși numele său apare în documentele schimbate între firma Stalex PR și RTV, Oprea susține că nu are cunoștință de articolele plătite care apar pe site, pentru că nu intră în atribuțiile lui: „Ce ține de advertoriale și campanii nu am nicio răspundere și nu știu ce trebuie sau nu trebuie marcat. Eu conduc site-ul din punct de vedere editorial, dar nu știu neapărat când intră un advertorial pe site, suntem un site foarte mare și publicăm multe știri într-o zi. În plus, noi avem o politică internă de a nu discuta politica editorială cu alte instituții media din piață. Nu vă pot explica eu acum de ce anumite știri le-am dat într-un anumit fel, astea sunt niște reguli de politică editorială internă și nu pot să le discut cu dumneavoastră. Avem și noi strategia noastră”.

Pentru o cât mai bună informare a publicului, dar și pentru a-l ajuta pe Mihai Oprea să afle, totuși, ce știri plătite s-au publicat pe site-ul coordonat de el, lăsăm mai jos o listă generoasă.

Grupaj de știri plătite de PNL (prin intermediarul Stalex PR) pe site-urile romaniatv.net și economica.net

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Back to top button