Economie

În România sunt patru constructori mari, serioși, pe infrastructura mare, alții sunt “la furat”

Reprezentantul Asociaţiei Pro Infrastructura (API) Ionuţ Ciurea afirmă că în România există patru mari antreprenori care lucrează la proiecte mari de infrastructură şi sunt serioşi, potrivit agenției News.ro. El vorbeşte despre alte două categorii care au relaţii contractuale cu statul pentru realizarea de infrastructură rutieră: cei care îşi onorează contractele în alte state, dar nu şi în România, şi alţii veniţi „la furat”, care încheie contracte de pe urma cărora vor să scoată bani, fără a executa lucrările.

„La noi, în domeniul ăsta s-a întâlnit hoţul cu prostul. Pentru că sunt patru constructori serioşi în România – pe infrastructură mare, antreprenori mari, vorbesc, nu sunt contractori, pentru că mai sunt şi acolo – sunt patru feciori mari şi laţi. În România există doar patru companii constructoare mari, antreprenori generali mari care îşi respectă contractul. Câţiva sunt într-un grup select că mai inaugurează şi autostrăzi înainte de termen şi reuşesc pentru că au putere financiară fie aici, în România, fie mai ales în ţara mamă sau la nivel european, să pună bani de la ei, să facă autostrada şi după aceea să-şi recupereze banii din celebrele claim-uri, revendicări pe care le plăteşte tot România şi alea nu sunt decontate de la Bruxelles. Dar măcar fac autostrada”, a afirmat Ionuţ Ciurea într-o emisiune difuzată, sâmbătă, de Digi 24.

Ciurea a vorbit despre alte două categorii de firme implicate în relaţia cu statul în ceea ce priveşte construcţia de drumuri.

„Ceilalţi, care sunt neserioşi, în momentul în care s-au blocat în teren din diverse motive, birocratice sau că ţin lucrurile astea de ei – nu au putere financiară să finanţeze pe termen scurt, nu au motorină să-şi transporte pământul pe care să-l pună pe autostradă – în momentul ăla se blochează totul. Nici nu mai vorbesc de management, mai ales că sunt mulţi prezenţi în România care sunt prezenţi la nivel internaţional, dar la nivel internaţional fac treabă, la ei în ţară fac treabă. De ce? Pentru că sunt alte state, mai serioase decât statul român. Şi sunt alţii care sunt la furat, care în loc să facă treabă nu ştiu cum să tragă mai tare de contracte, de fiecare chichiţă, să vină aici să facă claim-uri, eventual să nu facă nimic”, a mai spus Ciurea.

El a adăugat că, în opinia sa, aceste din urmă firme plătesc mai mulţi avocaţi decât ingineri sau şoferi de basculantă.

Puține șanse să se facă 400 km de autostradă prin PNRR

Ciurea este sceptic cu privire la capacitatea autorităţilor din România de a realiza cei peste 400 de kilometri de autostradă asumaţi prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă. El aduce ca argument faptul pentru unele tronsoane rutiere nu există nici măcar proiecte tehnice, dar invocă şi timpul mare necesar atribuirii contractelor, având în vedere contestaţiile care se depun, de obicei, în urma licitaţiilor.

„Sperăm să mergem pe aproape 200 (de kilometri de autostradă dintre cei asumaţi prin PNRR – n.r.), într-un scenariu optimist şi realist în acelaşi timp. Adică ar trebui, până în 2026, să mergem pe A 7 de la Ploieşti până la Buzău şi să sperăm că şi de la Buzău până la Focşani. Adică vreo 63 plus 83 de kilometri, aceste două segmente din A 7. Din păcate, A 7 mai are încă pe atâţia kilometri, vreo 96 de kilometri de la Focşani la Bacău şi iarăşi vreo 82-83 de la Bacău la Paşcani. Dacă pe Ploieşti – Buzău avem un contract semnat şi unul ca şi semnat (…) iar lotul 3 din Ploieşti – Buzău este în momentul ăsta contestat, este încă departe de semnare pentru că fost depuse trei contestaţii şi două dintre ele au fost admise parţial şi acum toată lumea merge la Curtea de Apel în Justiţie. (…) Este puţin probabil ca lotul 3 din Ploieşti – Buzău să fie semnat în 2022”, a afirmat Ciurea

Reprezentantul Pro Infrastructura a precizat că pentru cele patru loturi din tronsonul Buzău-Focşani „îi vine greu să creadă” că vor fi semnate toate contractele imediat, fără contestaţii, el spunând că speră ca anul viitor să fie semnate contractele pentru toate cele patru tronsoane.

„Din păcate, veştile cât de bune pe A 7 se opresc aici. De la Focşani la Bacău este segmentul cel mai întârziat, încă nu avem proiect tehnic aprobat în Compania de drumuri, ce să vorbim de lansare licitaţii? (…) Deci este segmentul cel mai în urmă”, a spus Ciurea.

În ceea ce priveşte autostrada A8 Târgu Mureş-Paşcani, reprezentantul Pro Infrastructura este de părere că „singurele secţiuni care pot fi, cel puţin teoretic, gata în 2026 sunt capetele”, respectiv aproximativ 60 de kilometri.

Ciurea a mai spus, despre autostrada Lugoj-Deva că aceasta „cu siguranţă că nu” va fi finalizată până în anul 2026.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Back to top button