Știrile 60m.RO

Alexandra Bocșe, consilier de stat pentru Climă la Administrația Prezidențială: Fenomenele meteo extreme se vor intensifica

Principalele declarații:

  • Lupta cu schimbările climatice a președintelui Iohannis a început cu mult timp în urmă. A fost foarte vocal pe această temă. La nivel european în ultimii ani s-au luat decizii referitoare la reducerea cu 55% a emisiilor până în 2030 și neutralitate climatică până în 2050.
  • Am lansat ieri un raport privind educația cu privire la schimbările climatice și mediu. Activitatea grupului de lucru s-a produs în ultimul an. Am lansat un nou grup de lucru care se referă la o abordare integrată a schimbărilor climatice.
  • În ceea ce privește schimbările climatice noi avem un set de date. Acumularea de gaze cu efect de seră în atmosferă va produce schimbări climatice. Orice tip de gândire pe termen lung presupune să prevenim o serie de probleme.
  • Sunt două tipuri de date, schimbările climatice sunt un fenomen global. Efectele sunt globale și soluțiile trebuie să fie globale. Ne uităm la rapoartele panelului interguvernamental și apoi la datele ANM. Fenomenele meteo extreme se vor intensifica în perioada următoare.
  • Am văzut efectele din ultimii ani. ANM: În 2019 am avut 79, în 2020 – 153 și în 2021 – 217. Deci vedeți o accelerare. 
  • Când vorbim de schimbări climatice nu vorbim doar că crește temperatura. Vorbim de fenomene meteo extreme.
  • Va fi afectată producția agricolă, vor fi costuri economice substanțiale. Fenomenele ne vor afecta infrastructura.
  • Pentru România ar trebui să fie o prioritate lupta cu schimbările climatice. Pentru Administrația Prezidențială este o prioritate și încercăm să creștem gradul de cunoaștere a fenomenului. Să prioritizăm acest subiect și să înțelegem complexitatea lui.
  • Educația pentru mediu presupune transmiterea de informații relevante și implicarea activă în cadrul programelor educaționale în acțiuni care contribui în mod direc la protecția mediului. Propunem și un program de suport pentru profesori.
  • Vorbim de diferite componente. Creșterea componentei în cadrul orelor de biologie, geografie. Aceste componente trebuie incluse de la o vârstă cât mai fragedă. Nu vorbim de o materie separată, obligatorie. 
  • Considerăm că este esențial ca oricine este școlarizat în România să aibă expunere la aceste probleme.
  • Modul în care vedem inserarea în orarul elevilor nu ar trebui să ducă la un timp suplimentar. Ar trebui să îi angajeze pe elevi în activități aplicate. Există și o atenție deosebită către zona de digitalizare. Propunem utilizarea unor aplicații mobile prin care ei pot să monitorizeze, să analizeze diferite date.
  • Nu văd o tensiune între a crea o școală sustenabilă și zona de sărăcie. Printr-un program de crearea a unei școli sustenabilă cresc gradul de eficență energetică asta înseamnă mai mulți bani pentru diferite programe. Cred că putem să ducem mai multe proiecte în paralel și noi asta spunem. 
  • Există în programul pe care îl propunem foarte multă flexibilitate. În mediul rural, de exemplu, unde există oportunitatea să mergi într-o pădure, se pot face activități în pădurea respectivă.
  • Administrația Prezidențială încurajează construcția școlilor sustenabile în România.
  • Trebuie să ne gândim cum formăm copiii pentru viitor. Cred că avem obligația ca instituții publice să anticipăm anumite nevoi și să îi pregătim pe copii, să îi familiarizăm, cu modul în care e posibil să arate viitorul, inculsiv prin prisma specializărilor pe care le vor alege. Când ne uităm la economia internațională sunt niște transformări care au loc. Are loc revoluția digitală și revoluția verde. Trebuie să știe că sunt foarte multe posibilități să lucreze în domenii care țin de economia verde.
  • Educația pentru mediu începe din ciclul primar pentru că un copil poate să arunce un PET pe stradă și nu ne mai dorim să se întâmple asta. Este foarte important să înțeleagă că un PET afectează sănătatea și viața lui.
  • Educatori nu vor fi numai profesorii, este un spațiu și pentru mass-media să fie un educator. Dacă un copil va vedea la televizor discuții despre schimbările climatice, va fi mult mai deschis.

Back to top button