Politică

Mecanismul prin care Guvernul Ciucă-Ciolacu ”fură” bursele elevilor

Este 2 noiembrie 2022 și mulți elevi nu au primit bursele sociale medicale pentru anul școlar 2022-2023, burse care ar fi trebuit să fie plătite pe 15 octombrie, conform Hotărârii de Guvern nr. 1138 / 2022. O mamă din Grindu, județul Tulcea, ne-a semnalat că nu a primit bursa socială medicală din aprilie 2022. De la începutul anului școlar, pe adresa e email a redacției Edupedu.ro și pe pagina de Facebook primim zilnic mesaje de la părinți: “când primim bursele?”, “în localitatea x nu s-au primit banii de câteva luni”, “de ce am primit sume mai mici?”. Ce s-a întâmplat cu drepturile acestor copii? De ce nu au primit banii de burse?

Poziția oficială a Ministerului Educației este că “întârzierile au fost cauzate fie de volumul foarte mare de dosare înscrise pentru verificarea eligibilității, fie de data organizării ședințelor pentru buget ale consiliilor locale”. Instituția i-a băgat în ședință pe 26 octombrie pe toți inspectorii generali școlari și pe contabilii inspectoratelor ca să afle aceste două concluzii, dar nu s-a mai întâmplat nimic de la acel moment.

Am încercat să descoperim dacă există un blocaj instituțional sau legal care duce la întârzieri atât de mari, pentru că nu se întâmplă doar într-o școală, ci a devenit un fenomen care afectează nenumărați elevi din școli aflate în comune și în orașe, fie ele mari, mici sau medii.

Ping-pong cu declarații în cazul unei școli gimnaziale din județul Tulcea: Am trimis lista / Primaria: Nu am primit nimic

Am pornit de la cazul particular al părintelui din Grindu, județul Tulcea, care nu a primit banii de bursă socială pe motive medicale din luna aprilie 2022 și am sunat la Școala Gimnazială “Nicolae Iorga“ din comuna Grindu, județul Tulcea. Directoarea școlii ne-a declarat că a trimis către primărie și Inspectoratul Județean Tulcea solicitări pentru bursele restante cu o valoare de 26.000 de lei și că i s-a promis că se va rezolva până săptămâna viitoare. 

La primărie, ni s-a comunicat altceva: “Nu eu fac lista. Dacă nu avem nimic, nu am primit nimic, nu avem ce burse să dăm la copii”, ne-a declarat primarul comunei Grindu, Neculai Neagu.

Am revenit la directoarea școlii pentru a afla ce s-a întâmplat cu lista. Am primit dovada că a trimis solicitarea pe 2 septembrie către Primăria comunei Grindu pentru bursele restante, în care a precizat suma necesară, așa că am sunat din nou la primărie.

Primarul comunei Grindu: “Mi-a trimis o adresă în septembrie? Degeaba au trimis-o, că prin lege nu e de la bugetul local, nu au fost bani de la bugetul de stat. Trebuie să facă mai departe adrese către Inspectoratul Școlar Județean nu către U.A.T. (unitatea administrativ teritorială). Toate școlile din România fac către Inspectoratul Școlar Județean și Inspectoratul Școlar Județean dă mai departe la Ministerul Educației. Exclus să existe la U.A.T. Grindu tabel de burse.

Noi am primit 10.000 de lei și când am primit banii, i-am dat la școală. Nu putem da mai mult, cât primim de la finanțe, atât dăm”, a spus edilul pentru Edupedu.ro.

Totuși, cum primeau până acum banii de burse copiii din Grindu? 

La primăria Grindu ni s-a explicat că “se completează niște formulare pe care direcția finanțe le trimite la Primărie, contabila școlii ne trimite situația, completăm, de acolo iau sumele și trimitem mai departe la Finanțe, la Tulcea și apoi primim banii când facem buget. Pe baza solicitărilor de la Tulcea, nu pe baza solicitărilor noastre“.

În urma acestui schimb de declarații, care aparent aruncă pisica dintr-o curte în altă – când la școală, când la primărie, când la inspectoratul școlar -, am încercat să aflăm care este de fapt procedura legală și cum arată “drumul banilor“ de la buget până în contul de bursă al copilului. De ce și unde se blochează totul?

Ce fac practic școlile, inspectoratele școlare județene, Ministerul Educației și și Ministerul de finanțe pentru ca banii de burse să ajungă la elevi?

Inspectoratul școlar județean Tulcea ne-a declarat că pașii sunt următorii:

  1. Părintele depune actele necesare la școală – primul pas.
  2. Bursa este aprobată de școală, dacă toate documentele sunt la dosar și dacă criteriile de eligibilitate sunt îndeplinite.
  3. Școala trimite lista cu numărul bursierilor pe categorii de burse – de performanță, de merit, de studiu și sociale, plus suma necesară la Consiliul Local și la Inspectoratul Școlar Județean. Două liste cu bugetele necesare pentru aceste drepturi ale elevilor.
  4. Lista care ajunge la Inspectoratul Școlar Județean pleacă apoi la Ministerul Educației, după ce are loc la ISJ o centralizare a situației din tot județul.
  5. Ministerul Educației centralizează sumele necesare pentru burse de la toate inspectoratele și după încă un set de verificări face solicitarea de buget către Ministerul Finanțelor.
  6. Ministerul Finanțelor este cel care alocă bugetul respectiv prin Legea Bugetului de stat sau Ordonanțe de Urgență pentru rectificări bugetare.
  7. Inspectoratul Școlar intră din nou în scenă după aprobarea de către Finanțele centrale a bugetului – ISJ-urile trimit listele cu sumele necesare pentru fiecare localitate/unitate de învățământ în parte către Direcția Finanțelor Publice din fiecare județ.
  8. De la Finanțele județene, banii nu pleacă automat spre bugetele localităților, ci apare o complicație: pasul 9
  9. Consiliul local trebuie să se reunească în fiecare oraș și comună din țară și să emită o hotărâre, pe baza listei primite de la școală și a sumelor aprobate și repartizate de la Finanțe. În hotărârea de Consiliul Local apare atât numărul elevilor beneficiari, cât și cuantumul lunar pe fiecare categorie de bursă pentru anul școlar în curs, cu respectarea cuantumului minim garantat prin hotărâre de guvern – adică 500 de lei pentru performanță, 200 de lei pentru bursele de merit și ajutor social, 150 de lei pentru studiu.
  10. De-abia după ce hotărârea Consiliului Local este aprobată, Direcția de Finanțe Publice a județului transmite banii către primărie.
  11. În final banii ajung la școală și în conturile elevilor. 

Însă, primăria mai poate face ceva, poate mări cuantumul burselor din bugetul local, conform Hotărârii de Guvern nr. 1138 / 2022: Autoritățile deliberative ale administrației publice locale pot stabili un cuantum mai mare al burselor, în funcție de posibilitățile financiare ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale.

Deoarece consiliul local votează și măririle de burse cu fonduri care vin din bugetul local, poate să apară o confuzie legată de sursa de finanțare a burselor.

Bursele cu cuantum minim lunar vin de la bugetul de stat și orice creștere este finanțată de la bugetul local. De exemplu, în sectorul 1, București, consilierii locali au votat o bursă socială medicală de 800 lei/lună pentru elevii cu deficienţe/afectări funcţionale produse de boli.

În anul școlar 2022-2023, cuantumul minim al burselor lunare este:

  • a) 500 de lei, pentru bursa de performanță;
  • b) 200 de lei, pentru bursa de merit;
  • c) 150 de lei, pentru bursa de studiu;
  • d) 200 de lei, pentru bursa de ajutor social.

Practic, câteva sute de mii de elevi, poate chiar mai mulți, stau și așteaptă să își primească drepturile cuvenite prin lege, întârziate până la încălcarea legii. Nicio autoritate nu s-a apucat să facă anchetă și ședințe decât la două săptămâni după data limită de plată a burselor, stabilită de Guvern prin act normativ. Iar totul se blochează într-o procedură birocratico-administrativă și pur formală – aprobarea Consiliului Local a unor burse care oricum sunt primite de elevi direct din bugetul de stat, din cotele defalcate de TVA, deci nu din bugetul local. Primăria nu dă banii, primăria prin Consiliul Local doar aprobă formal numărul de burse. 

Chiar și în condițiile în care Ministerul de Finanțe a virat banii către Direcțiile Finanțelor Publice, această procedură de la nivelul fiecărei comune din România întârzie semnificativ acordarea burselor, pentru că depinde de momentul în care are loc ședința de consiliu local, de aprobarea hotărârii, dar și de cunoașterea de către primarii, consilieri locali, școli și inspectorate a procedurii în sine. 

Alocarea directă a banilor de la Finanțe la școli, pentru că este vorba despre un cuantum minim garantat, plătit de bugetul de stat, ar asigura previzibil plata la timp și onorarea drepturilor elevilor, garantate prin lege.

Cimpoi Adrian

Cimpoi Adrian este absolvent al Universității din București. După o perioadă în care a fost redactor și reporter pentru un post de televiziune, a decis să-și continuie drumul în presa scrisă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button