1.600 de oameni mor anual în accidente rutiere
România este de ani pe locul întâi în Uniunea Europeană la numărul de accidente rutiere și la numărul de persoane care mor în urma lor.
Această statistică neagră are multiple cauze, iar în țara noastră conceptul de siguranță rutieră este încă o noțiune abstractă. Anul trecut am cheltuit echivalentul a 1,5% din PIB cu îngrijirea medicală a persoanelor care au fost victime ale unor accidente rutiere, ceea ce înseamnă circa 5 miliarde de euro. O sumă imensă care ar fi putut fi folosită pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, dar noi continuă să plătim un preț foarte mare, pentru că mulți dintre pietoni și șoferi ignoră cele mai elementare reguli de siguranță. Problemele infrastructurii rutiere și ale numărului mare de accidente din România au fost discutate ieri în cadrul conferinței „De la şoselele morţii înapoi pe drumul spre viaţă”, organizată de postul de televiziune Antena 3 CNN.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu afirmă că 600 de milioane de euro prin PNRR sunt investiți în programe de siguranţă rutieră. Momentan rezultatele întârzie să apară.
În România mor anual în urma accidentelor rutiere 1.600 de persoane. În ultimii 10 ani și-au pierdut viața 24.000 de persoane. Anual 120 de copii devin victimele acestor accidente, iar jumătate dintre ei sunt pasageri în vehicule. Avem peste 300.000 de accidente anual pentru care vinovații nu suferă nicio măsură coercitivă. În fiecare zi, două din 10 accidente sunt produse de tineri, iar 4 din 10 sunt cauzate de șoferi care au carnetele luate de mai puțin de 5 ani. Înregistrăm un mort la 20 km de autostradă, în timp ce în Franța se înregistrează un mort la 90 km. 17% din accidentele rutiere se produc din cauza indisciplinei pietonilor, 13% din cauza indisciplinei bicicliștilor, iar 8% se produc la trecerile de pietoni din cauza neacordării priorității. Am scos educația rutieră din programa școlară, nivelul de instruire în școlile de șoferi a scăzut foarte mult, în ciuda filtrelor rutiere tot mai multe, numărul șoferilor prinși băuți și/sau drogați nu a scăzut, iar dintr-un parc auto de circa 10 milioane de vehicule, doar 7 milioane au RCA. Aceasta este realitatea de pe șoselele noastre, o țară care și-a asumat să reducă până în 2030 la jumătate numărul deceselor rutiere comparativ cu 2010, când s-au înregistrat aproximativ 1.300.
Titi Aur, Academia Titi Aur: „Să nu ne mai îmbătăm cu apă rece”
„Să nu ne mai îmbătăm cu apă rece. Numărul de accidente rutiere nu a scăzut. A scăzut un pic numărul de decese. Ăsta a scăzut pentru că a crescut mult calitatea elementelor de siguranță pasivă a mașinilor, a crescut foarte mult intervenția la accidente. Clasamentul adevărului arată mult mai rău. Spunem că nu avem șosele modernizate, dar a crescut numărul accidentelor pe drumurile modernizate. Nivelul școlii de șoferi este mai slab decât înainte de 1989. Nu se mai face testare psihologică, nu se face poligon, nu se face condusul de noapte, nu se mai pune accentul pe teorie”.